Hoe IKEA haar paashaas extra waardevol maakt met een voelbare klantervaring
Gepubliceerd op: 17 apr, 2022

Geweldig voorbeeld van IKEA hoe je de natuurlijke werking van je brein gebruikt om extra waarde te geven aan een doodgewone chocolade paashaas. Lees hoe je dit effect toepast bij diensten 👇🏼

De Zweedse fabrikant IKEA weet heel goed hoe ze #neuromarketing kunnen inzetten en dat doen ze volop. Dus ook via de VÅRKÄNSLA chocolade paashaas .

En hoe kan het ook anders: een van die technieken is zelfs naar hen vernoemd, het IKEA-effect.

 

Het IKEA-effect

Simpel gezegd betekent het IKEA-effect: hoe meer moeite iemand in iets steekt, hoe meer iemand het zal waarderen.

Wij hechten dus een hogere waarde aan producten die we gedeeltelijk zelf hebben gemaakt en zijn zelfs bereid er meer voor te betalen.

Het zelf monteren of in elkaar zetten gaat verder dan alleen meubels, ook bij huizen, auto’s etc. werkt dit door. Als we er zelf maar enigszins aan gesleuteld hebben.

Hoe pas je dit IKEA-effect toe als je geen producten maar diensten aanbiedt?

Drie voorbeelden om automatisch extra waarde te krijgen bij diensten:

🟡 Geef een voorbereid basistemplate zoals Canva dat doet en laat de gebruiker zelf het verder vullen of afmaken.

🟡 Geef bij een online klantomgeving de mogelijkheid om verschillende menuonderdelen zelf in te delen

🟡 Geef een medewerker de ruimte om zelf zijn pakket samen te stellen uit de beschikbare ontwikkelmogelijkheden

De vertaling van dit soort effecten uit het brein naar de eigen dagelijkse praktijk aan de hand van sprekende voorbeelden zoals deze komen altijd terug in een lezing over het brein.

Omdat ze zo inspirerend zijn dat iedereen er direct mee aan de slag wil in zijn of haar functie, ook al werk je niet op de marketing afdeling.

Lees de mogelijkheden van lezingen: sprekerchantal.nl/lezingen

#chantalvandenberg