Stel je eens voor dat er 1 zin is waardoor iedereen wel reageert op je telefoontje, app of e-mail?
Gepubliceerd op: 11 jun, 2018
nudge chantal van den berg spreker

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”#ffffff” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”4_5″ layout=”4_5″ spacing=”yes” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”#ffffff” background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” class=”” id=””]

Hoe vaak heb jij het al meegemaakt, de zogenaamde follow-up stilte? Je kent het wel. Je hebt al je moed verzameld om iemand na te gaan bellen. Om je voorstel nog eens te bespreken, maar de enige reactie die je krijgt is: “ik ga er over nadenken”, “Ja, ik kom er op terug”. Jij denkt: “Daar gaan we weer, al die moeite voor niks”. Met dat teleurstellende gevoel als gevolg.

Dit was precies de case die een ondernemer voorlegde aan de groep waar ik bij stond. Of zij het herkenden? Ze knikten allemaal bevestigend. Ik zag ze naar beneden kijken, een beetje beschamend. “Herinneringsmails sturen helpt niet meer” zei de architect, “Als ik nog een keer nabel, nemen ze gewoon niet meer op” zei de mediator en “Als ik ze een app stuur, dan zie ik dat ze hem gelezen hebben en vervolgens hoor ik niks” zei de online marketeer. Er klonk gezucht en er viel een stilte. Ik proefde een sfeer van moedeloosheid en de houding van “We moeten het er maar mee doen”.

John, Karen, Richard en jij verdienen beter

Dit was mijn moment. Want ik wist hoe ik ze zou kunnen helpen. Ik zei: John, Karen en Richard, er een simpele techniek die je zowel in je aan de telefoon, in je app en e-mail kan gebruiken zodat de kans dat deze mensen gaan reageren enorm vergroot? Zou je dat helpen? Geeft het je meer rust dat je er niet meer achteraan hoeft?

Ik zag 3 paar glinsterende ogen die me hoopvol aankeken…bijna in koor riepen ze: “Chantal, wat moeten we doen dan?”

Luilakken

De oorzaak waarom wij mensen niet reageren is heel simpel. We zijn van nature eigenlijk gewoon een stelletje lazy basterds. De een wat meer dan de ander, maar met al die communicatie-mogelijkheden van tegenwoordig worden we alleen maar luier. (Is dat eigenlijk een goed Nederlands woord?). Simpel gezegd, we voelen geen urgentie om te reageren, dus doen we het niet of wanneer het ons uitkomt. Een beetje meedenken met de andere partij, nee dat is niet onze prioriteit. Dat komt ook nog eens bij dat de ander verkeerde triggers gebruikt om ons in aktie te laten komen.

Geef ze het juiste zetje

Hoe krijg je de luilakken uit hun luie stoel? Zonder dat je ze dwingt? Zonder dat ze het eigenlijk zelf goed en wel doorhebben? Als je dit hoort, weet ik zeker dat er nu een glimlach op je gezicht komt.

Want het is zoooo simpel.

Als je namelijk weet hoe het brein werkt en daarop inspeelt, geef je ze automatisch het juiste zetje om wel te reageren. Wat we namelijk doen is de focus leggen op het verkeerde deel, de ratio. Als je namelijk je focus legt op hoe het onbewuste deel van het brein werkt, dan komt het juiste mechanisme in werking. En dat mechanisme is niet uit te schakelen. Heel handig dus!

Er zijn diverse manieren om dat juiste zetje te geven, maar in deze BrainWave gebruik ik een voorbeeld dat te maken heeft met de Neurotechniek Nudging.

Neurotechniek Nudging

Nudging is een duwtje geven in de goede richting. Het gedrag een beetje sturen, het aantrekkelijk maken om te reageren. Door het geven van de zogenaamde Nudge stimuleer je het gewenste gedrag. Je Nudge moet wel aan drie voorwaarden voldoen:

1.   Gemakkelijk te weigeren. Nudges zijn met namelijk ontwikkeld om te helpen bij het maken van een keuze. Maar altijd zonder daarbij de keuzevrijheid te beperken, zeg maar te dwingen;

2.   Transparant. Je maakt mensen direct helder wat er van ze verwacht wordt, uitleg is niet nodig;

3. Gratis of Goedkoop. Daar zijn we als Hollanders wel van. Een Nudge moet je niet al te veel moeite of geld kosten.

Het meest bekende voorbeeld van Nudging staat al sinds 1957 in de Efteling: Holle Bolle Gijs. Ontwikkeld om rondslingerend afval in het park te laten dalen vanwege de grote stijging in bezoekersaantallen.

Kan jij je nog herinneren dat je juist op zoek ging naar papiertjes om de “Dankuwel” te kunnen horen?

De Nudge om de Follow-up stilte te bestrijden

Oke, je hebt geen Holle Bolle Gijs tot je beschikking. Want het was telefoontje, app of e-mail. Wat doe je dan wel? Want de reactie die je wil is in principe niet direct gelimiteerd tot een bepaald tijdselement zoals die gebruikt worden bij hotelkamers: “nog 2 voor deze prijs”.

Wat jij kan gebruiken is het volgende:

  1. Verwijs naar een resultaat dat wordt gehaald als je reageert.
  2. Maak gebruik van de menselijke behoefte om meteen voldoening te willen door ze erop te wijzen hoeveel tijd ze nog hebben.
  3. Een extraatje of bonus uit je aanbod als extra trigger om te reageren en die niet te missen.

Verwerk een van deze 3 opties in de zin die je zegt, typt of schrijft. En dan doet de Nudge vervolgens vanzelf haar werk :).

Ik kan me voorstellen dat je toch graag een uitgewerkt voorbeeld hebt… Dus als kado een mogelijke uitwerking van de eerste bullet die te gebruiken is in een telefoongesprek.

“Stel je voor dat je eens voor dat je volgende maand hier weer zit tegenover mij, dezelfde stoel, dezelfde kamer, dezelfde dag, alles is hetzelfde behalve dan dat je conflict met je werknemer is opgelost. Wat betekent dat voor jou?”

Nudges voor jouw eigen situatie

Ik geef je graag het exacte praktijkvoorbeeld dat past bij jou, je bedrijf en jouw situatie waar je op dit moment mee zit. Deze kun je me voorleggen tijdens de Masterclass “Verkopen via Neuromarketing”. Het bestrijden van follow-up stiltes komt hier namelijk uitgebreid aan bod. Maar ook andere manieren om Nudges te creëren en toe te passen, krijg je daar te zien. Zodat jouw follow-up stiltes voorgoed voorbij zijn. Snellere reacties en als bonus dat anderen jouw product of bedrijf als vanzelf gaan promoten.

Via deze link lees je alle info en bestel je je tickets voor de Masterclass “Verkopen via Neuromarketing” op 23 augustus 2018 in Best.

Dan weet ik zeker dat jij de laatste vier maanden van het jaar veel meer extra tijd overhoudt en jouw dagen anders gaan zijn!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_5″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_widget_area name=”avada-custom-sidebar-post” title_size=”” title_color=”#000000″ background_color=”#ffffff” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]