Glimlacht ze? En zo ja, wat betekent die glimlach? Die ene onbeantwoorde vraag over de Mona Lisa.
Raadselachtige aantrekkingskracht. Zou het kunnen dat Leonardo da Vinci precies wist hoe hij die uitdrukking zó moest produceren zodat 500+ jaar later dit de meestgestelde vraag over zijn schilderij is?
Google geeft nl. 87.000 resultaten voor het antwoord op die vraag.
Wat er in je brein gebeurt
Mag ik eerst je aandacht vragen over wat er in je #brein gebeurt? Dat wil graag een verklaring. En die onbeantwoorde vraag is voor je brein de ultieme manier om er net zolang aandacht aan te geven totdat het klaar is, dit heet het Zeigarnik-effect.
Wanneer je dit effect toepast in een bericht, video of presentatie zorgt het dat mensen willen blijven luisteren en voelen ze een brandend verlangen om er mee bezig te blijven.
Praktijktoepassing
Deze week paste ik het toe in de eerste twee zinnen van mijn pitch bij een grote netwerkbijeenkomst, het leverde mij de Gouden Pitch op.
Twee zinnen die zo simpel zijn, dat jij ze alleen maar hoeft te kopiëren om ook dat effect te hebben.
Handig?
Je krijgt ze bij de keynote Briljant Boeien op 25/2. doe je mee? https://bit.ly/3cSCpyn
Dus als er iemand weet hoe je dagelijks 20.000 bezoekers aandacht kunt laten hebben voor het mysterie van je glimlach, chapeau #monalisa!