De beste tip voor elk goed voornemen komt van wijlen Mieke Telkamp (who de F. is…?) Ze zong in 1980 het lied “Waarheen…Waarvoor”. Dat zijn precies de twee woorden die je brein nodig heeft om elk goed voornemen WEL te laten slagen. Zo zit het 👇🏼
Je kent het vast: een voornemen maken is makkelijk, de realisatie een stuk moeilijker. Volgens onderzoek lukt het maar 10% van de mensen om hun goede voornemens daadwerkelijk te realiseren, veel te weinig dus!
Daar moet verandering in komen, want de oorzaak is dat 90 % van onze goede voornemens hetzelfde denkfoutje hebben. Denkfoutjes in de hersenen zorgen in dit geval dat je een bepaald automatisch ‘misluk’patroon aanzet waardoor het dus ook niet kan gaat lukken.
Wat zijn de TWEE GROOTSTE problemen met onze voornemens?
>> Denk eens na wat jouw goede voornemen werkelijk van je vraagt om te realiseren <<
Moet je je levensstijl hiervoor compleet herzien, moet je een gewoonte die je al 10 jaar hebt veranderen?Je vraagt dus van je brein een complete revisie, te groot en daardoor niet realiseerbaar dus haak je af.
>> Je begint als een dolle met het uitvoeren van de stappen om je voornemen te gaan realiseren <<
En dan kom je er na een paar weken achter dat het toch veel meer tijd kost dan je had bedacht. Voordat goed en wel de eerste maand om is, haak je per dag meer en meer af en stel je je doel naar beneden bij.
Ook hier vraag je zonder goede reden van je brein om dit er maar even bij te doen in je drukke schema, er ontstaat overload en daardoor stop je eerder.
Zo lukt het wel
De oplossing die je brein nodig heeft om de motivatie en vaart erin te houden is, zijn dus de twee woorden van Mieke: Waarvoor en Waarheen.
WAARVOOR: Wat de achterliggende gedacht van je voornemen, Omdat je buurman het zegt of een reclamespotje iets belooft? Waarvoor doe je het eigenlijk?
WAARHEEN: En waar wil je precies heen met dit voornemen? Wat kun je straks ineens wel of extra als je voornemen is gelukt?
Geef je brein de Waarvoor en Waarheen, dat is precies wat het nodig hebt om je gedrag aan te passen en je voornemen WEL te laten slagen.
ps. er is een speciale lezing over doelen voor jij en je teams vanuit #neuromarketing om jullie te helpen elk doel makkelijker te realiseren.