BREINWEETJE: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is… rood. Precies dit is het geval in deze afbeelding. Geen rode pixels terwijl je ze toch ziet. Hoe simpel het werkt lees je hieronder
Dit fenomeen heet kleurconstantie. Het is de manier waarop je #brein via je ogen alle beschikbare informatie probeert te gebruiken om een schatting van de lichtbron te vormen.
Hulp krijgt het hierbij van het merk Coca Cola dat in je geheugen wordt geassocieerd met de kleur rood.
Zo kun je dus rood zien in een afbeelding waar het in werkelijk er niet is.
Bewijs nodig?
Zoom in op de afbeelding, dan zie je het.😁
De koppeling met je werk is de volgende:
Wanneer je dit weet, is het handig om te realiseren dat als je jezelf of anderen een actie wil laten ondernemen rekening te houden dat je brein diverse vormen van informatie gebruikt om tot een besluit te komen.
Denk dus naast de vorm of uiting die je kiest, ook wat je er extra bij kunt inzetten om het effect te versterken.