Anders denken en doen is makkelijker dan je denkt
Gepubliceerd op: 4 nov, 2015

Wij mensen denken in het bedrijfsleven heel veel met onze linkerhersenhelft. De helft die verantwoordelijk is voor het rationele en het denken dat we vertalen in cijfers en teksten. De rechterkant zorgt creativiteit en intuïtie, alleen die wordt naar mijn idee nog veel te weinig gebruikt.

Meest succesvolle hersenhelft

Welke hersenhelft levert het meeste op in het bedrijfsleven? Juist ja, niet de linkerhelft dus.

In mijn vak Neuromarketing weet ik al jaren dat dit zo werkt en pas ik het met veel succes toe. Maar wat nu als je geen eigen marketingafdeling met bijbehorende budgetten hebt in je bedrijf en toch met je team marketing wil bedrijven?

Dan kun je toch die rechterhersenhelft aanspreken.

Allard Droste

Een perfecte en eenvoudige oplossing daarvoor vond ik in het boek van Allard droste.Allard is een inspirerende ondernemer en professioneel dromer. Hij laat zien hoe het ook anders kan, en dat dat helemaal niet zo moeilijk is. Hij snapt precies wat nodig is om in bedrijven het echt met elkaar elke dag leuk te hebben. (dus zowel voor managers, werknemers en klanten)

Semco in de Polder

Daarom werd ik zo blij toen ik zijn boek “Semco in de Polder” las. Heel herkenbare situaties en fouten die ik als manager ook heb gemaakt, maar ook gelezen dat ik met het anders denken en doen zoveel leuker voor iedereen maak. Bijvoorbeeld die keer dat mijn medewerkers mochten kiezen wat ik moest doen als we het target zouden halen. Gelukkig zijn er geen beelden van, maar ik kan jullie verzekeren dat het hilarisch was…

Op bladzijde 78 poneert Allard de stelling dat je als manager met weinig marketingmiddelen juist veel kan bereiken. Hij geeft aan dat daarvoor 3 dingen nodig zijn:

  1. Creativiteit
  2. Tijd
  3. Lef

In de volgende 4 pagina’s van zijn boek legt hij Creativiteit, Tijd en Lef verder uit met een aantal mooie voorbeelden.

Creativiteit, Tijd en Lef volgens Neuromarketing

Ik wil deze 3 dingen graag vanuit mijn vakgebied Neuromarketing met praktijkvoorbeelden benaderen, zodat je kan zien dat wat hij schrijft echt voor ieder bedrijf groot of klein, product of dienst in de praktijk te brengen is.

Want door Creativiteit, Tijd en Lef kun je naar mijn idee precies die rechterhelft van de hersenen aanspreken die het meeste oplevert voor iedereen.

Laten we ze even doornemen:

1. Creativiteit:

Allard schrijft: Doe het anders dan de rest. Volg niet de stroom die iedereen al volgt. Want dat is namelijk de natuurlijke reactie van ons mensen. We vinden het nu eenmaal lastig om inconsistent te zijn met de rest. Ga dus niet mee in de stroom en volg jouw koers. Zo stuurden wij in mijn tijd bij een grote verzekeraar alle HR-contactpersonen van onze klanten (werkgevers in dit geval) net voor de vakantieperiode een fijne vakantiekaart i.p.v. de standaard kerstkaart. Uiteraard om hen een hele fijne vakantie te wensen, maar ook met een uitnodiging dat wij er voor ze waren als ze terugkwamen van vakantie en tegen nieuwe vraagstukken zouden aanlopen.

2. Tijd:

Gebrek aan tijd wordt vaak gezien als excuus om het niet zelf te doen. Vaak worden dan marketingbureaus ingehuurd om het maar niet zelf hoeven te doen. Terwijl Allard schrijft dat je als manager en het team zelf juist betrokken moet zijn bij de marketing van je eigen product. Een van mijn klanten snapte dat principe perfect. De directeur van deze technische detacheerder huurde geen duur bureau in voor een marketingcampagne maar liet zichzelf en zijn team trainen hoe zij ieder op hun eigen authentieke wijze het verhaal van hun bedrijf konden vertellen. Het leverde niet alleen een hele goede teamverbinding op maar ook veel enthousiasme onder de teamleden. Met als resultaat dat ieder met een eigen versie vol trots automatisch hun eigen diensten gingen promoten.

3. Lef:

Als anders denken al is gelukt, is anders doen nog wel een stap extra. Want dan moet je het ook echt laten zien aan iedereen en moet je durven te kiezen om het anders te doen. Het mooie is dat als je bedrijven kan laten zien en ervaren hoe je die rechterhersenhelft raakt, je direct het verschil merkt. Zo levert een koffieleverancier geen koffie, maar zorgt hij met zijn team voor de basis van een fijne dag van hun klanten en gasten. Ondersteunt hij het met zijn unieke voordelen en elementen om dat verder te voeden. En levert een broodjesleverancier geen lunchbroodjes aan bedrijven, maar zorgt hij voor een gedekte tafel zoals thuis. Ook weer uitgelegd in die unieke elementen van zijn producten. Hierdoor laten ze zien dat ze anders denken en doen. Hierdoor zijn ze megaonderscheidend van hun concurrenten en weten hun klanten direct waarvoor ze bij hen moeten zijn.

Je ziet dus hoeveel Creativiteit, Tijd en Lef je op kan leveren.

Nog veel meer wijsheden in 191 pagina’s

Het deel van Allards boek dat ik nu besproken heb, is maar 5-6 pagina’s van het totale boek van 191 bladzijdes. Een boek vol met wijsheden om, zoals Allard het omschrijft, in alle eenvoud het anders te kunnen doen.

Mijn advies aan jou:

Koop het, lees het en pas het toe. Want het zet je niet alleen op scherp en geeft je veel inspiratie. Het zorgt er ook voor dat je in deze tijd er eenvoudig ervoor kan zorgen dat je met anders denken en doen zowel jezelf, je medewerkers en je klanten blij maakt.

Het boek is te bestellen via deze link: bestel je boek hier