Waarom 1,5 meter afstand houden zo lastig is en hoe het binnen 30 seconden iedereen wel lukt

 

Hoe krijg je iedereen zover dat je 1,5 meter afstand houdt?

Daar is meer voor nodig dan stickers op de vloer of een A4 bij de ingang. En hoe goed bedoeld ook een lied helpt je ook niet. Want wat is voor jou 1,5 meter? Hoe zou jij dat mij vertellen, hoe kan ik het weten als er ik al die hulpmiddelen niet heb?

Wat is er zo interessant aan deze post?

Ik laat je zien hoe het veel simpeler kan en overal toe te passen is? Plus hoe je het jezelf in maximaal 30 seconden aanleert om  1,5 meter afstand te houden en je weer eerder naar een restaurant, je ouders, je werk, je sportschool, je kapper of een lezing van mij kan.

Wat is het probleem?

1,5 meter afstand houden zit niet in je systeem. Dat komt door in een deel van je brein dat de hippocampus heet en herinneringen opslaat, je evolutionaire roots en de wijze waarop je brein iets verandert.

 

Je hippocampus

Je hippocampus is een klein gebied waar al je herinneringen liggen opgeslagen. Steeds als we iets doen kijkt je brein in de database van herinneringen. En omdat deze 1,5 meter afstend nieuw is kan het gewoon nog niet putten uit herinneringen. Dat betekent dat je dus eerst vaker dit gedrag moet doen om het als ‘standaard’ in je hoofd te laten vastleggen.

En er is nog iets anders. Op de meeste plekken waar we komen zijn de afstanden die we van elkaar verwijderd zijn kleiner dan 1,50 meter. Denk aan het gangpad van de winkel, de looproute in een restaurant, de gangen van een kantoorgebouw. We zijn dus gewend aan deze afmetingen die vaak minder dan 2 x  1,50 meter zijn.

Je evolutionaire routs

Dan je evolutionaire roots. Die zeggen dat wij mensen sociale wezens zijn. En we dus graag met elkaar omgaan. Mensen in ons gezin en onze vrienden hebben we meestal maximaal op een afstand van 1,20 meter. Dat zijn we dus gewend. En is een grotere afstand aanhouden dus veel lastiger. Zeker nu de overheid ons heeft gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven zijn we de hele dag omringd met mensen die deze kortere afstandszone hebben. En als we dan weer naar buiten gaan, moeten we als het ware weer even wennen en zoeken naar de juiste afstand.

Een nieuwe gewoonte aanleren

De wijze waarop je brein iets verandert. Als we ons gedrag of dat nu om minder dropjes eten in mijn geval of 1,5 meter afstand houden gaat, willen veranderen moeten drie elementen samen komen.

Je hebt motivatie, de capaciteit om het uit te voeren en een duwtje nodig. Wanneer je iets makkelijker maakt, zijn we meer geneigd het te doen. Maar je hebt wel voldoende motivatie nodig anders ga je het echt niet doen.

De motivatie zou er moeten zijn dat je eerder weer naar je ouders, je vrienden een restaurant kunnen, de kapper, de sportschool, een lezing van mij :), of je kids naar school, weer echt naar je werk.

De strepen op de vloer en zelfs de pallets om afstand te houden zijn kleine aanwijzingen om ons gedrag te kunnen uitvoeren. Alleen je krijgt meestal geen signaal als je je er niet aan houdt. Maar het gemak waarmee we die 1,5 meter kunnen inschatten, onthouden en uitvoeren, daar zit het hem nou net in.

Hoe kunnen wij ons eigen brein een beetje helpen?

Het gaat er om dat je iets gemakkelijk maakt om te kunnen inschatten en uitvoeren. Dus hoe zou jij 1,5 meter aan mij uitleggen? En hoe kunnen ik en een kind van drie dat praktisch toepassen op straat? En als laatste hoe kan ik dat thuis oefenen?

 

De oplossing: 5 stoeptegels. 5 van deze stoeptegels zijn namelijk precies 1,50 meter.

 

Hoe maak je er een gewoonte van?

Hoe krijg je die 1,5 meter in je dagelijkse systeem? Met iets wat je thuis kan oefenen, in minder dan 30 seconden en ook nog leuk is om te doen?

Ontdekken en oefenen. Een voorbeeld: Laat iedereen inschatten hoeveel 1,5 meter is en maak er een spelletje van wie het het eerste voor elkaar heeft. Door bijvoorbeeld twee stoelen, twee speeltjes, twee schoenen, tegenover elkaar te zetten.

Want om een gewoonte te veranderen heb je iets nodig dat je in hele korte tijd kunt uitvoeren, iets dat simpel is en iets waar een positieve emotie bij hoort.

Verzin daarna manieren hoe jij zelf zonder iets nodig te hebben die 1,5 meter zou kunnen checken. Je hebt voor buiten al de stoeptegels die je kan gaan tellen. Maar wat zeg je van: 2 grote passen, 7 voetjes achter elkaar, of breed gespreide armen?

Dit is iets wat je dan buiten weer kunt gaan oefenen als je toevallig andere stoeptegels hebt.

 

Nieuwsgierig naar meer?

Ben je na het kijken van deze video nieuwsgierig naar nog meer toepassingen van de werking van ons brein in jouw werk? Hoe jij ze kunt toepassen zodat je geen 3 x iets hoeft te vragen of je iemand nare gewoonte afleert? Volg me dan via Linkedin en je krijgt elke week nieuwe breininspiratie.

Volg de tips van Chantal via LinkedIn