Heb jij deze uitspraken op websites wel eens voorbij zien komen?

  • Tineke was binnen 3 weken van haar probleem af via de XYZ-methode;
  • Hans is zeer tevreden met bedrijf XYZ, zij hebben alles netjes gemaakt en op tijd opgeleverd;
  • Inge gebruikte XYZ en kan nu 7 x per jaar op vakantie;
  • Maarten bespaarde 10% op zijn bedrijfskosten door toepassing van ons XYZ-product.

Testimonials die bedrijven maar al te graag inzetten om te laten zien wat de resultaten zijn die je kan bereiken met hun producten of diensten. 

En hoe fantastisch zou het zijn als wij de resultaten die we beloven sneller en makkelijker gerealiseerd kunnen worden door onze klanten?

Haal jij ze?

Wij mensen willen namelijk graag onze doelen behalen. Of dat nu onze eigen persoonlijke doelen zijn, onze zakelijke doelen of de doelen die we als belofte doen aan onze klanten. Als we om een of andere reden die doelen dan niet halen, vinden we dat vervelend. En daarnaast heb je nog het feit dat we ook sneller opgeven als het even tegenzit.

Daarom heb ik deze BrainWave een breintechniek voor je waarmee je met 2 woorden ervoor zorgt dat jij en je klanten hun doelen makkelijker kunnen realiseren.

Doelen zijn overal

Want die doelen zitten op nog veel meer vlakken dan je misschien doorhebt. Denk maar eens aan de volgende zakelijke situaties:

  • een telefoongesprek zijn waarin je je collega afspraken wil maken om iets op te leveren;
  • die vergadering waarin je graag dat een aantal deelnemers activiteiten gaan uitvoeren;
  • een mailwisseling met je medewerker waarin je prioritering wil aanbrengen in de werkzaamheden en dat die ook overeenkomstig uitgevoerd worden.

Jij wil in jouw situatie of voor jouw klant ook dat de beoogde doelen worden gehaald. Of je hebt een doel of een target dat je zelf wil halen. En hoe mooi zou het zijn als je dat deze keer wel of met minder moeite kan behalen?

De benodigde stap 

De benodigde stap die je daarvoor nodig hebt is een hele simpele. En het mooie van onderzoek is dat er mensen zijn die experimenten hebben uitgevoerd om erachter te komen welke methodes werken en dat publiceren. Zo weten hoe zij dat hebben gedaan.

In dit geval hebben Gollwitzer en Sheeran in 2006 en 2009 tijdens hun onderzoeken kunnen constateren hoe we het brein zodanig kunnen helpen dat er een resultaatstijging van 43 % plaatsvindt om een doel te realiseren. 

En deze wetenschap vertaal ik dan graag voor je vertaal naar een situatie binnen jouw bedrijf. 

Waarom lukt het vaak niet?

Het feit dat we doelen minder makkelijk halen ligt aan de intentie. De intentie om iets te gaan doen is meestal niet voldoende om onszelf ook daadwerkelijk de stap te laten zetten om het doel te behalen. Daar zijn twee oorzaken voor :

  • we vergeten de intentie die we gemaakt hebben, omdat we de mogelijkheid om het toe te passen vaak over het hoofd zien;
  • we hebben teveel afleiding waardoor ons doel uit het zicht raakt.

Wat hebben we dus nodig?

Een techniek die onze hersenen al in gereedheid brengt om het voornemen om dat doel te behalen vast te leggen. In simpele woorden je alert te maken op een specifiek moment in je dagelijks leven. En zodra je dat moment herkent, leg je een verbinding met de aktie die je wil.

En het mooie is dat je dat met twee woorden kunt doen.

De onderzoekers deden het experiment met patiënten die moeite hadden met het slikken van hun medicatie. Nadat de patiënten werd gevraagd om deze techniek toe te passen steeg het medicijngebruik met 43 %.

Wil jij zelf of helpen dat een ander zijn of haar doelen behaalt?

Dan help je hen namelijk enorm. Door het gebruiken van deze techniek zorg je ervoor dat:

  • je wordt getriggerd om aan je doel te werken;
  • je de situatie die je hebt bepaald, kunt herkennen als moment om aan je doel te werken;
  • je de link kan leggen met de aktie die je hebt bepaald.

Daarmee heb een soort van automatisch proces gemaakt om jezelf steeds actief met je doel bezig te laten zijn. Of uiteraard de ander steeds actief met zijn of haar doel bezig te laten zijn.

De 2-woorden techniek

Daar is ‘ie dan, de 2-woordentechniek zoals ik het heb genoemd. Dit is de techniek van de twee woorden die hiervoor zorgen. Hij gaat als volgt:

  1. je bepaalt de situatie waarbij je je voornemen om het doel te kunnen behalen kan toepassen;
  2. je bepaalt het specifieke moment waarop je aan je doel gaat werken;
  3. je bepaalt de bijdrage aan het resultaat of de aktie die je gaat doen;
  4. je begint met het woord “als” en later gebruik je het woord “dan”;
  5. je combineert stap 1 t/m 4 tot een zin die je tegen jezelf zegt of die je schrijft. 

Nu heb je vast zoiets van… hoe ziet dat er dan uit? Daarom heb ik het voor je uitgewerkt in een voorbeeld dat we allemaal zullen herkennen.

De 2-woorden techniek in de praktijk

Je maakt graag to-do-lijstjes want zo heb je overzichtelijk wat je nog allemaal moet doen en hoef je het niet meer te onthouden. Alleen jouw to-do-lijst wordt blijft steeds hetzelfde. Er gaat wat af en er komt wat bij. Wat zou het voor je betekenen als je het laatste punt eens een keer door kan strepen? Na vandaag wordt je kans heel groot dat het gaat gebeuren als je onderstaand voorbeeld toepast.

De invulling van de techniek gaat dan als volgt:

  1. de situatie is: wanneer je ingelogd bent op je computer
  2. het moment waarop je aan je doel gaat werken is: als je je mail hebt geopend
  3. de aktie is: nu starten met afwerken to-do lijst
  4. gebruik de woorden “als” en “dan
  5. Dan wordt de zin die jij voor jezelf hebt bepaald om je to-dolijst af te werken als volgt:

“Als ik ingelogd ben op mijn computer en ik mijn mail heb geopend, dan start ik met het afwerken van mijn to-do lijst”.

Als je deze techniek gebruikt in plaats van alleen tegen jezelf te zeggen: “ik wil mijn to-do lijst afwerken” dan heb je met deze techniek dus 43% meer resultaat dat je de lijst afwerkt dan dat je het niet toepast.

Geheime toepassing op veel meer gebieden…

En uiteraard kan je deze 2-woordentechniek ook voor vele meer situaties gebruiken, zodat anderen ook hun doelen gaan halen. Dus zet deze techniek ook in om:

  • je klant iets te laten doen waardoor het lukt;
  • je leidinggevende iets te laten doen zodat jij er blij van wordt;
  • het thuisfront iets te laten doen om iets te laten doen wat jij graag wil;
  • je medewerkers iets te laten doen waardoor jullie succes behalen;
  • je kids iets te laten doen, zodat jij geen extra verzoek hoeft te doen;

Het enige wat je dus hoeft te doen is door middel van het stellen van vragen achter punt 1 de situatie en 2 het moment te komen en 3 de gewenste aktie te bepalen. Dan formuleer je de totale zin als een soort samenvatting, en daarmee help je hen dus om dit specifieke doel te behalen.

Wil je nog meer van dit soort handige Breintechnieken?

Mijn nieuwe boek en presentaties zitten vol van dit soort toepassingen. Wil je als eerste een gratis preview van het boek, dan kun je mij dat hier laten weten. Dan zorg ik dat jij als eerste het krijgt. Het gaat over breintechnieken die jij kan toepassen bij jouw dagelijkse zakelijke situaties. Want ik gun jou dat jij en heel veel anderen hun doelen makkelijker gaan behalen!