Het negatieve effect van een “ik stop ermee”-mail
Gepubliceerd op: 12 jun, 2021

Wat vind jij van die ‘ik stop ermee’-mails? Je weet wel zo’n mail waarvan de titel alleen is: ‘Ik stop ermee’. Jij denkt “oh nee toch?”, wordt nieuwsgierig klikt door en dan…

 

..is het 9 van de 10 keer een boodschap dat iemand helemaal niet stopt, maar probeert jou de mail te laten open om…

* een gratis training te ‘verkopen’
* een nieuw product aan te kondigen wat je uiteraard meteen kan kopen
* je even snel te verleiden voor een ticket van de laatste versie van een event

Ik zie het ‘gerenommeerde’ partijen en experts doen en waarschuw toch graag voor het side-effect.

het negatieve effect op je brein

Wat gebeurt er namelijk in je #brein wanneer je iemand een dergelijke boodschap overbrengt? Wat is de reden dat je die combinatie daarom dus zeker niet handig is?

Stoppen betekent: afsluiten, ophouden, een maximum bereiken. Dat is dus ook de associatie die je in het brein oproept met zo’n zin.

Je vraagt de ander dus iets af te gaan sluiten. Je denkt vaak als eerste: die persoon stopt met zijn bedrijf. Of: ze stopen mijn dienstverlening.

Alleen dat was dus niet de bedoeling van die mail. Het ging juist om een aanmelding.

Realiseer je dat iemand zich bedonderd voelt omdat het stoppen niet echt waar is. En heeft het een vervolgeffect op de openingsrate van vervolgmails, die zal lager zijn.

Wat je veel beter kunt doen

Wat kan je beter doen vanuit #neuromarketing perspectief gezien en toch hetzelfde resultaat bereiken?

Als je ergens mee stopt deel dan in de titel meteen waarmee je stopt. Leg het uit in de mail en maak nieuwsgierig dat je in de volgende mail zult vertellen wat voor nieuws er is. Geef aan wanneer men die volgende mail krijgt.

Dan is het veel krachtiger en heb je geen negatief effect dat je ook nog langer achtervolgt.