Ken jij het geheim van het zachte G effect al?
BREINWEETJE: Welk onbekend geheim schuilt er toch achter die zachte G?
En wat heeft dat te maken Baloe uit Jungleboek en het Booba-Kiki effect?
Omroep Brabant Radio & TV interviewde mij over de magische kracht ervan +
5 tips hoe jij dit principe zelf gebruikt 👇🏼
Denk aan Baloe de beer uit Jungleboek
🐻 Hoe ziet hij eruit? Knuffelig of gevaarlijk?
🐻 Welke vormen heeft hij? Rond of puntig?
🐻 En wat voor een personage is Baloe? Aardig of onaardig?
Wist je dat je deze grote, goedaardige en gezellige beer in je brein zorgt dat je reclames beter onthoudt, meer vertrouwen krijgt maar ook een relatie heeft met het zachte G effect.
Hoe dan?
>> Ze hebben allebei 1 ding gemeenschappelijk <<
𝐃𝐞 𝐫𝐞𝐥𝐚𝐭𝐢𝐞 𝐭𝐮𝐬𝐬𝐞𝐧 𝐝𝐞 𝐳𝐚𝐜𝐡𝐭𝐞 𝐆 𝐞𝐧 𝐁𝐚𝐥𝐨e
Een hele simpele verklaring waar je niet snel aan denkt. Het Booba-Kiki-effect uit het onderzoek van Köhler. Dat effect houdt in dat wij vormen, geluiden en afbeeldingen met elkaar in verband brengen. Een afbeelding van Booba met ronde vormen, Kiki met rechte vormen. Bij het horen van Booba denken we eerder aan die vorm en de associaties erbij.
Dit legde ik uit voor Omroep Brabant in de radioshow van Koen en later op live TV in het kader van hun “Dag van de zachte G”, met dank aan Maaike en Thijs.
Wil je het Booba-Kiki-effect met eigen ogen ervaren, kijk het fragment
𝐖𝐚𝐭 𝐣𝐞 𝐯𝐚𝐧 𝐛𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐥𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐤𝐚𝐧
Baloe voedt ons dus met die automatische associatie waardoor we hem lief en betrouwbaar vinden, maar ook warm en gezellig. En zo zou je brein ook eenzelfde koppeling kunnen leggen bij de zachte en harde G.
𝐇𝐨𝐞 𝐦𝐚𝐚𝐤 𝐣𝐞 𝐠𝐞𝐛𝐫𝐮𝐢𝐤 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐚𝐭𝐳𝐞𝐥𝐟𝐝𝐞 𝐞𝐟𝐟𝐞𝐜𝐭 𝐢𝐧 𝐣𝐨𝐮𝐰 𝐰𝐞𝐫𝐤 𝐨𝐟 𝐛𝐞𝐝𝐫𝐢𝐣𝐟?
Hier zijn 5 voorbeelden van toepassingen waar jij het zachte G effect kan inzetten:
🎨 Je logo:
Ronde vormen brengen een gevoel van vriendelijkheid en zachtheid over, ideaal als je bedrijf in de wellnessbranche zit of je kinderproducten verkoopt
🆎 Je lettertype:
Ronde lettertypes zoals Lato versterken het gevoel van speelsheid en warmte waarmee je de boodschap van je merk kunt benadrukken
💻 Je website:
Knoppen, pictogrammen en afbeeldingen met ronde vormen stimuleren gebruiksvriendelijkheid en liking.
📣 Je advertenties:
Ronde vormen kunnen een gevoel van comfort en positiviteit oproepen om de positieve aspecten van je aanbod te benadrukken
📦 Je verpakking:
Bij cosmetica en speelgoed zijn ronde vormen heel handig om het gevoel van verzorging en plezier over te brengen.
Onderwerpen binnen bedrijven bekijken vanuit de werking van de hersenen die impact hebben op ons dagelijkse leven en werk zorgt voor inspiratie tot deze posts en mijn lezingen.
Zo krijg jij een inkijk in de wereld van #neuromarketing en gedragspsychologie met praktische tips voor op en in je werk.
Ps. Ik ben benieuwd. Maak jij gebruik van ronde vormen in je bedrijf?
Lees ook dit artikel over Neuromarketing