Neuromarketing

Neuromarketing kan je voor verschillende doeleinden inzetten:

  1. Mensen op een zodanige manier te prikkelen om producten van een bepaald bedrijf te kopen
  2. Het makkelijker aansturen van teams voor managers
  3. Binding met medewerkers en klanten stimuleren
  4. Een waardepropositie neerzetten die altijd onderscheidend is
  5. Een aanbod presenteren wat klanten raakt
  6. Inzichten krijgen in je doelgroep om de juiste aktie te kunnen ondernemen
  7. Snappen hoe mensen werken en op de juiste manier kunnen reageren 

Toepassing van Neuromarketing

Neuromarketing bestaat uit drie soorten methoden. Dat zijn de in- en uitwendige neuromarketing en Input/Outputmodellen.

Dit plaatje laat de drie verschillende soorten methoden zien, hoe ze worden uitgevoerd en welke technieken ervoor worden gebruikt.

Dit geeft je aan de ene kant veel inzichten in je doelgroep of analyses van websites etc, maar nog veel belangrijker is om de vertaling naar de uitwerking te maken.

Die uitwerking vind ik de meest interessante omdat je daar de resultaten boekt.

 

6 TOEPASSINGSGEBIEDEN

Er zijn 6 toepassingsgebieden voor de inwendige en input/outputmodellen van Neuromarketing:

  • klantrelaties
  • marktbewerking
  • nieuwe diensten
  • management&ontwikkeling
  • bedrijfsprocessen
  • markten verkennen

Omdat de uitwendige Neuromarketingtechnieken zoals EEG en fMRI zeer kostbare technieken zijn, worden deze niet verder toegewezen aan een van de toepassingsgebieden. In mijn presentaties neem ik de learnings uit deze onderzoeken uiteraard wel mee.

KLANTRELATIES

Klantrelaties zijn interpersoonlijke relaties. Door uitwendige reflexen en de juiste psychologische toepassingen en strategieën te implementeren in de dagelijkse bedrijfsvoering, resulteert dit in een win-winrelatie. De klant wordt sneller begrepen, de medewerker kan de boodschap beter overbrengen en je communiceert effectiever.

MARKTBEWERKING

Het verkoopproces aan klanten kan via het zogenaamde input-outputmodel worden uitgevoerd. Kennis over de data van de klant en het webgedrag geven inzichten om de marktbewerking waar nodig aan te passen. Ook is het ideaal voor het maken van prognoses.

NIEUWE DIENSTEN

Wanneer je een nieuw product of dienst ontwikkelt, wil je graag dat dit aansluit bij je doelgroep. Door het gebruikmaken van de wijze waarop de hersenen ‘denken’ kom je tot de juiste producten. En vervolgens kun je uitwendige reflexen zoals lichaamstaal inzetten om die producten te testen.

MANAGEMENT & ONTWIKKELING

Binnen managerial vraagstukken zijn de externe reflexen perfect toepasbaar. Tevens ook de andere psychologische technieken om het gedrag van mensen te sturen of het voor de persoon zelf makkelijker te maken om anderen te overtuigen.

BEDRIJFSPROCESSEN

Veel bedrijfsprocessen hebben een menselijke component in zich. Dat betekent dat mensen in deze processen ondersteund kunnen worden met NLP-technieken en externe reflexen om die processen te verbeteren of soepeler te laten verlopen.

MARKTEN VERKENNEN

Een nieuwe markt betreden is iets wat je maar 1 keer goed kan doen. Door je businessmodel te bekijken vanuit het gedrag van je klant. Door de werking van de diverse hersengebieden bij het kopen van producten en diensten en het juiste perspectief toe te passen, ontstaan er positieve businesscases.

Maak kennis met Neuromarketing

Organiseer een presentatie voor jouw medewerkers, klanten, leden, leveranciers of elk ander publiek

BEKIJK PRESENTATIES