Waarom je muziek uit je tienerjaren nooit vergeet.
BREINWEETJE Hoe komt het toch dat een liedje uit je tienerjaren een van je grootste favorieten is? Een intrigerend fenomeen in je brein is dat wat je terugbrengt naar de tijd van schoolfeesten en eerste liefdes. Lees snel verder waarom je brein ervan houdt 👇
Na hun zeer succesvolle week van jaren ‘80 bij Omroep Brabant, stelde Koen Wijn mij de vraag: Waarom heeft alles wat te maken heeft met je tienerjaren zo’n extra impact in je hersenen?
Hier komt het door:
𝐇𝐢𝐭𝐬 𝐯𝐚𝐧 𝐓𝐨𝐞𝐧
“Bohemian Rhapsody” van Queen is al jaren de nummer 1 in eindejaarslijsten of wat denk je van “West End Girls” van Pet Shop Boys?
Muziek uit je tienerjaren brengt je terug naar je eerste kus, je eerste echte concert, of die gênante momenten in de schoolkantine. Allemaal nieuwe ervaringen waar je brein bijzonder gevoelig voor is daarom zorgen deze nummers nog steeds voor een spontane karaoke-sessie thuis of in je auto.
👉 Kantoorborrel? Het wordt altijd een succes met een jaren 80 nummer op de playlist!
𝐈𝐜𝐨𝐧𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐅𝐢𝐥𝐦𝐬
Welke 50-er kan de danslift die Patrick Swayze deed in “Dirty Dancing” nou niet herinneren?
Tv programma’s, muziek zijn de handleiding in een periode van identiteitsvorming en sociale ontwikkeling. Je koos je favoriete band of tv-show en voilà, je een stukje van je persoonlijkheid is daar.
👉 Filmavondje? Kijk zeker nog een keertje de “I had the time of my life” uit Dirty Dancing en ga even terug naar de tijd van toen.
𝐄𝐢𝐠𝐡𝐭𝐢𝐞𝐬 𝐡𝐚𝐚𝐫𝐬𝐭𝐢𝐣𝐥
Een matje, kuif of de zonovergoten ‘coupe soleil’ waren de coupes van de jaren ’80 en ’90. Ze brengen je terug naar de dagen van haarspray die gecombineerd met je föhn garant stond voor een keiharde kuif.
Zonder dat je het doorhad hielpen ze je om vrienden te maken die dezelfde coupe hadden.
👉 Feesdatgencoupe nodig? Haal je oude kapsel bij benadering weer eens uit de kast, hilariteit gegarandeerd.
Het hele interview van omroep brabant terugluisteren? Dat kan hier:
Ps. Ik ben benieuwd… Welk liedje, tv-programma of haartrend brengt jóu terug naar je tienerjaren?
In mijn lezingen over Neuromarketing kijken we altijd naar de werking van de hersenen vertaald naar je werk of je persoonlijk leiderschap. Wil jij nostalgie gebruiken om je team het nieuwe jaar goed te laten starten? Laat mij ze inspireren en meteen een klein duwtje in de rug geven via een lezing
#chantalvandenberg