Nudging

Een van de leukste technieken uit de Neurowetenschappen om toe te passen. Vooral als je op een creatieve en subtiele manier mensen wil helpen bij hun gedrag.

 

Nudging. Je hebt er vast wel eens over gehoord. Of misschien een voorbeeld gezien zonder dat je het wist.

Je komt ze op veel plekken tegen, en daarom is het belangrijk om te weten hoe Nudging precies werkt.

Wat is Nudging en waarom gebruiken we Nudging? Wat betekent het als je Nudging inzet en welke voorbeelden zijn er?

Wat is Nudging

 

Nudging is een van de technieken die binnen Neuromarketing gebruikt wordt om mensen te helpen bij het maken van keuzes.

We komen op een dag voor heel wat keuzes te staan. Vis, vlees of vegetarisch? Sporten of toch op de bank zitten? De trap of de lift? Een koekje of een tomaatje? 30 of 35 rijden in een woonwijk?

Allemaal keuzes die je onbewust en automatisch maakt. Een groot deel van die keuzes worden bepaald door je omgeving en hoe die georganiseerd is. Bijvoorbeeld: Je koekjes staan in een schaal op tafel. Je tomaatjes liggen in een bakje in de koelkast. Dan is je koekje makkelijker te pakken is dan je tomaatje. Puur omdat die achterin de koelkast ligt. En het voor jou verder lopen is dan de plek van de koekjes. Zo zou je zomaar eerder voor een koekje kunnen kiezen van voor een tomaatje.

Bedrijven en overheden willen graag bepaald gedrag stimuleren en daar gebruiken ze oa nudging voor.

 

 

 

De techniek Nudging

 

Nudging is een techniek die wordt gebruikt om mensen op een subtiele manier een kleine duwtje in de goede richting te geven.

Het duwtje moet altijd een positieve stimulering zijn zonder dat de andere mogelijkheden worden weggelaten. Je maakt dus als het ware een andere keuze aantrekkelijker om te kiezen, zonder dwang.

De grondleggers van Nudging zijn Richard Thaler en Cass Sunstein. Zij schreven het boek Nudging waarin ze diverse technieken beschrijven hoe je mensen kan stimuleren om betere keuzes te maken.

Want elke dag maak jij al keuzes voor iemand anders. Denk maar aan het formulier dat je gebruikt voor je klanten. Of de behandelmethodes waaruit je iemand laat kiezen. Of de diverse producten die je aanbiedt. Je hebt een aantal standaard opties gemaakt waar mensen uit kunnen kiezen.

Want wij mensen hebben namelijk de voorkeur voor gemak. Ons brein heeft dat. Door standaardinstellingen te maken voor apparaten bieden we gemak, want je hoeft het niet in te stellen. Maar hiermee sturen we dus eigenlijk ook.

We gaan er ook van uit dat iemand die die standaard heeft bedacht dat ook met een reden heeft gedaan. En dat daar goed over nagedacht is. Het is lastiger om ons gedrag aan te passen bij beslissingen die als het ware standaard in je brein zijn vastgelegd.

Het is een automatisme geworden en we hebben een beetje hulp nodig om het anders te doen. En dat gebeurt dus via Nudging.

Denk maar eens aan de ringtoon van je telefoon. Dit is namelijk een standaard instelling van je telefoonleverancier die gekozen heeft om deze ringtoon als standaard in te stellen.

Heb jij die veranderd?

Vast niet of misschien heb je hem wel weer terug veranderd naar hoe het was.

Wat betekent Nudging

Nudging betekent dat je iets bedenkt om iemands gedrag aan te passen. Dat kan in de vorm van een subtiele manier van presenteren of aanpassen van de omgeving zijn. Maar dat kan ook een bepaalde volgorde zijn. Of door het gebruik te maken van feedback om mensen te stimuleren om hun standaardgedrag aan te passen. Wat belangrijk is dat deze keuzes altijd gratis moeten zijn en geweigerd moeten kunnen worden.

Er wordt door mensen snel het woord Nudge gebruikt wanneer het geen Nudging is, maar een andere techniek. Een paar voorbeelden:

  • Een Nudge heeft nooit een financieel voordeel dan praat je eerder van de toepassing van een techniek gericht op vermijden van verlies
  • Wanneer andere mensen iets doen en jij gaat het ook doen is dat een voorbeeld van zij-dus-jij ook
  • Als je moeite moet doen voor het gedrag, bijvoorbeeld je gegevens invullen, dan is er geen sprake van Nudging.

 

Waarom Nudging

Nudging wordt vaak ingezet op een aantal gebieden waarvan we in ons patroon een gewoonte hebben ontwikkeld. Denk aan gezonder eten, meer bewegen, milieubewuster worden, minder crimineel gedrag, veiliger werken, kostenbesparing etc.

Wist je dat je door een nudge je 15,3% gezondere keuzes maakt? Dit blijft uit een analyse van maar liefst 42 onderzoeken!

  1. Inzichten krijgen in je doelgroep om de juiste aktie te kunnen ondernemen
  2. Snappen hoe mensen werken en op de juiste manier kunnen reageren

Nudging, hoe doe je dat

Je gebruikt Nudging dus om bepaald gedrag te stimuleren in een bepaalde richting of om iemand bewust te maken.

Er zijn verschillende soorten manieren waarop nudges worden ingezet.

Nudges worden ingezet op het gebied van gezondheid (gezonder eten en drinken, meer bewegen). Duurzaamheid en milieu zijn ook populaire onderwerpen. Maar nudges worden ook ingezet ter ontmoediging van crimineel gedrag.

Je probeert iemand ander gedrag te laten vertonen door het leuker of makkelijker te maken om dat gedrag te doen. Vooral dus als het gedrag is wat moeilijker voor onszelf aan te passen is.

Kijk maar eens naar deze filmpjes

Voorbeelden van Nudging

 

HOLLE BOLLE GIJS

Het allerbekendste voorbeeld: het gooien van afval in de Holle Bolle Gijs in de Efteling.

HET URINOIR

Een vlieg of andere sticker in een urinoir om mannen beter te laten mikken

 

GEZONDER ETEN KIEZEN

Hoe je mensen kunt Nudging om gezonder eten te kiezen

MARKTBEWERKING

De pianotrap

 

DE SNELHEIDSMETER

Het bord met de feedback over je snelheid.

 

 

DE MAALTIJD BIJ EVENEMENTEN

De vegetarische maaltijd de standaard optie te laten zijn bij de inschrijving voor een evenement met diner

 

HET VINKJE

Een standaard vinkje in een webshop om een gratis kadootje bij je bestelling te krijgen. Als het ware heb je dan een default keuze al voor je klant gemaakt.

 

 

 

Wat is het verschil tussen framing en nudging?

Om het verschil te kennen is het goed om te weten wat Framing inhoudt. Dat is eveneens een techniek vanuit de Neuromarketing.

Bij framing wordt er een kader maakt van woorden of beelden waardoor jij als het ware vanzelf dat kader als leidend ziet. Het bekendste voorbeeld is de roze olifant. Als ik je vraag om NIET aan een roze olifant te denken, dan zie je toch een roze olifant voor je. Ondanks dat je weet dat die niet bestaan. Of je wordt met woorden aangezet tot een bepaald beeld of mening. Wanneer je het woord Bonus hoort voelt dit als extraatje dat je krijgt. Bij een bonus in de vorm van geld zullen ze dan eerder geneigd zijn om dat geld uit te geven dan te sparen.

Bij Nudging wordt geen beeld geschetst of je mening verandert. Er wordt je een optie gegeven, maar je bent vrij of je daar op ingaat of niet. Bij framing wordt je dus iets meer gestuurd dan bij Nudging.

    Posts van Chantal over Nudging:

     

     

    Nudging om kinderen bewust te maken van gezondheid

     

    Nudging kan ook verwerkt worden in bepaalde programma’s of documentaires als extra ondersteuning om de gewenste informatie goed over te laten komen.    

     

     

     

     

    Nudging in ons dagelijkse leven 

     

     

     

     

     

     

     

     

    Nog veel meer weten over Nudging of hoe je het toepast binnen jouw bedrijf?

     

    Dit is een inleiding over Nudging is geschreven om je kennis te laten maken met deze techniek.

    Wil je nog veel meer  weten over Nudging, dan heb je twee mogelijkheden.

    Speciaal voor jou:
    Maak kennis met Nudging en hoe jij die duwtjes toepast in je gesprekken of een van de andere manieren om Neuromarketing toe te passen. Kijk in de shop wat het beste bij jou past

    Nudging Speciaal voor bedrijven:
    Er is een speciale lezing over Nudging van 45 minuten. Met veel meer diepgang, andere voorbeelden plus de vertaling naar de praktijk.
    Of een eigen lezing op maat over Nudging voor jouw medewerkers, klanten, leden, leveranciers of elk ander publiek.

    Is dit interessant voor je? Kijk dan vooral even hier