Wat je moeder tegen jou zei over dit lichaamsdeel en wat ze eigenlijk had moeten doen
Gepubliceerd op: 9 jul, 2018

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”#ffffff” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”3_4″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]

Als je dit leest dan ga je waarschijnlijk in je hoofd even je lichaam af van boven naar beneden. Wat zou ik bedoelen, welk lichaamsdeel is het en wat heeft mijn moeder ermee te maken?

Deze Brainwave die je in 5 minuten leest, is daarmee misschien wel de meest rare ooit… Als je bedenkt dat je hiermee je collega, klant, manager automatisch aan het werk zet in de richting die jij wil. Hoe onwaarschijnlijk klinkt dat? Maar het is toch echt zo.

Ik stond ook versteld

Tijdens het schrijven van mijn nieuwe boek over mijn expertise Neuromarketing sta ik zelf weer steeds versteld over de kleinste aanpassingen die blijken grote effecten te hebben.

Iets wat ik zelf 12 jaar geleden ook nog niet wist en nog nooit van gehoord had. Ook al had ik marketing gestudeerd. Toen ik na 2 jaar klanten via Neuromarketing te hebben benaderd het ook ging implementeren in mijn dagelijkse contact met mijn teamleden, ander collega’s en de directie, werd ik zo blij.

Ik had nooit eerder bedacht dat ik die technieken in zou kunnen zetten in mijn functie als manager. Want daar krijg je veel te maken met mensen die niet dezelfde gedachten qua planning, richting of urgentie hebben als jij. En ben je vaak mensen aan het overtuigen. Herkenbaar?

Als je weet dat de aanpassingen zo simpel en eenvoudig zijn dat iedereen ze kan toepassen, ook al heb je geen marketing gestudeerd. En ze op zoveel situaties toepasbaar zijn. Zou dat niet geweldig zijn? Hoeveel mensen zou je dan minder hoeven te overtuigen elke dag?

Daarom schrijf ik ook dit boek. Omdat ik wil dat iedereen er voordeel van heeft. Hoe je mensen in aktie laat komen door gebruik te maken van de natuurlijke werking van ons brein, dat is de strekking.

En een van die Neuromarketing technieken komt uit een onderzoek dat al bijna 10 jaar oud is, maar nog steeds werkt. Zeker ook omdat het door de onderzoekers in real life is getest en geen onderzoekssituatie uit een laboratorium is gebleven.

Wat deed iemand afgelopen week niet wat jij graag wilde?

Heb jij de afgelopen week een situatie op het werk gehad waarvan je graag had gezien dat iemand aktie ging ondernemen? En dat niet deed?

Hoe zou het zijn als die persoon het wel had gedaan?

  • Je had het dan niet nog een keer moeten vragen;
  • Je was waarschijnlijk tevreden of blij geweest;
  • Misschien wel opgelucht dat het JA was ipv nee;
  • Had je dan een goede dag gehad?

Deze kleine verandering is het

En het had allemaal te maken met 1 kleine verandering dat te maken heeft met een lichaamsdeel waarvan we er twee hebben. Alleen bij het gebruik van het ene heeft het een beter effect dan bij de ander.

Het bijzondere eraan is dat iedereen ze kan gebruiken in elke functie en elke situatie.

Het enige wat je nodig hebt is dat je een situatie in gedachten neemt waarin jij graag van de ander een aktie verwacht. Zie de volgende situaties eens voor je:

  1. Iemand die zegt: dat ga ik voor je doen;
  2. Iemand die met een glimlacht vertelt: we gaan akkoord met je offerte;
  3. Je potentiële samenwerkingspartner die zegt: we willen graag met je samenwerken;
  4. Iemand je tegen je zegt: jouw idee ga ik inbrengen bij de directie;
  5. Iemand waarmee je graag een afspraak zou maken en die enthousiast reageert: wanneer kun je?;
  6. Iemand die direct zegt: tuurlijk neem ik dat werk van je over.

Als je moeder dit had gedaan

Weet je nog dat als je niet luisterde naar je moeder en wat ze dan tegen je zei? “Waar zitten die oren van jou? Volgens mij hadden ze die er niet aan hoeven te zetten, je luistert toch niet.”

En daar zit precies de crux. De Italiaanse onderzoekers Tomasi en Marzoli deden een onderzoek in een club naar de voorkeur van mensen als het gaat om je oren. Ze ontdekten in hun onderzoek dat wanneer je mensen vroeg in welk oor ze praatten met iemand anders, ze dat in 75 % van de gevallen in het rechteroor deden.

Denk eens even terug aan de laatste keer dat jij in een café, bar, club, disco of andere gelegenheid met iemand sprak. In welk oor sprak je? Dat is namelijk ook nog van belang voor het volgende: de aktie!

Ze deden namelijk ook een test of mensen ze een sigaret wilden geven.

Wat bleek? Wanneer de verzoek om de sigaret werd gesteld via het rechteroor van de persoon die aan het verzoek moest voldoen, was dit succesvoller dan via het linkeroor.

RechteroorVoordeel toepassen

Hoe pas je het resultaat van dit onderzoek nu in jouw voordeel toe in je dagelijkse praktijk?

Een paar voorbeelden:

  • Vergadering: bepaal eerst voor welk onderwerp je deze techniek wil toepassen. Dan kijk je wie de persoon is die daar de beslissende stem in zou kunnen hebben. Ga aan de rechterkant van die persoon met de beslissende stem zitten;
  • In een overleg met een collega: probeer zo te gaan staan of zitten dat je het rechteroor bereikt;
  • In een verkoopgesprek: Vaak zul je tegenover elkaar zitten, maar zorg er zeker voor dat je niet aan de linkerzijde van de prospect zit;
  • Wanneer je met een groepje mensen een rondleiding doet: Zorg dat jij aan de rechterkant van het groepje gaat staan als je ze een verzoek doet. Je praat dan voornamelijk tegen de rechteroren;
  • Event, congres, netwerkbijeenkomst etc: probeer dus naar of in het rechteroor van de persoon te praten. Bij drukke gelegenheden met meer lawaai is het makkelijk om rechtstreeks in iemands rechteroor te praten. Is het minder druk en lawaaierig praat dan in ieder geval in de richting van het rechteroor.

Op deze manier heb je meer voordeel dat je verzoeken ingewilligd worden als je die doet bij het praten in het rechteroor van de ander dan wanneer je in het linkeroor praat.

Vervolg op je moeders woorden

Ben je enthousiast? En wil je meer van dit soort toepassingen vanuit Neuromarketing? Dan kan ik me voorstellen dat je niet wil wachten tot mijn boek er eind 2018 is. Of liever live deze technieken hebben?

Dan ben je van harte welkom op donderdag 23 augustus 2018 om 15.00 uur in Best voor een drie uur durende masterclass “Verkopen via Neuromarketing”.

Voor meer info en aanmelden is een aparte website. Hier lees je alles.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_4″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_widget_area name=”avada-custom-sidebar-post” title_size=”” title_color=”#000000″ background_color=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]