[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”#ffffff” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”3_4″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]
De Onzichtbare Handrem is de grootste vijand in je bedrijf. En het ergste is dat jij hem vaak niet (meer) ziet. Het gevolg daarvan is veel groter dan je denkt. Mij kostte 1 zo’n handrem letterlijk 83.000 euro omzet. Echt, ik zag ze namelijk ook niet.
In deze BrainWave ontdek je welke Handremmen jij gebruikt in je bedrijf. Ik geef je de plekken waar je ze kan vinden en hoe ze eruit zien, waardoor je ze direct kunt oplossen. En dus extra geld hebt doordat je geen onnodige omzet verliest of ze je op extra personeelskosten jagen.
Wat is een Onzichtbare Handrem?
De Onzichtbare Handrem is een punt in een willekeurig proces van je bedrijf waar iemand tegenaan loopt en vervolgens niet meer verder gaat. Dat kan gebeuren bij een medewerker of een klant.
Het zijn 100 % zeker je klanten die er als eerste tegenaan lopen. En… ze lopen er sneller tegenaan dan je denkt. Want ja, het gaat over alle processen in je bedrijf waar je klant mee te maken krijgt. Welke en hoeveel zijn er dat bij jou? Ik ben ervan overtuigend dat het er minimaal 4 of 5 hoofdprocessen zijn.
Vervolgens heb je nog alle processen binnen je bedrijf waar je je medewerkers ook tegen Onzichtbare Handremmen aan laat lopen.
Nu zie ik je bijna denken: “Nou, Chantal, die hebben wij niet hoor, ik zie zo’n handrem zoals jij het noemt heus wel”.
Tja, dat dacht ik ook…je las het hierboven al… als ik erover terugdenk schrik ik er nog steeds van hoe zo iets klein zoveel omzet kan kosten.
Diepe schaamte
Ik schaam me diep dat ik dat destijds niet heb gezien en mij team van 7 specialisten ook niet. Ik zat immers al wat jaren in het marketing- en salesvak had toch al menig consumentenaktie gedaan. Plus ook nog wat jaartjes managementervaring erbij, dat zou niet mogen gebeuren. En toch zagen we het niet. Zo’n domme fout.
We konden onszelf wel letterlijk en figuurlijk voor onze kop slaan. Zoveel klanten en omzet die we gewoon weg lieten lopen …. Onze redding was dat het we standaard na 4 dagen de eerste resultaten altijd gingen bekijken …en zo konden wij een grotere omzetverlies voorkomen. Hoe kon dit nu gebeuren?
Het brein is de oorzaak
Wat gebeurt er eigenlijk in je hersenen als er een Onzichtbare Handrem ontstaat? Want zij zijn namelijk de oorzaak.
Het zit zo. Je hersenen bepalen wat jij elke dag doet en elke beslissing die je neemt gebeurt voor 95 % onbewust. Wat veel mensen niet weten is dat je het onbewuste deel van de hersenen moet aanspreken als je mensen een beslissing wil laten nemen of direct tot aktie wil aanzetten. En als je dat deel niet aanspreekt of tegenspreekt zoals in deze situatie, er dus ook niets gebeurt
Wat wij namelijk doen in onze (klant)processen is elementen gebruiken die een rem zetten op het onbewuste deel. En dan gaat je onbewuste deel op slot en blijft het stil. En omdat we vaak niet weten welke elementen het zijn die het onbewuste deel op slot zetten, gaat het dus vaak fout.
Een duur gevolg
Wat is het gevolg voor jou als je een Onzichtbare Handrem erop zet? Dat is het makkelijkst uit te drukken in geld en tijd. Namelijk:
- Extra tijd en frustratie bij de klant, want de klant moet gaan bellen, mailen, appen: hij komt er niet uit;
- Extra tijd van je personeel: om de klant te woord te staan, te helpen en ontevredenheid weg te halen;
- Minder effectiviteit in je werkzaamheden: omdat er rework nodig is om de fout te herstellen;
- Minder omzet: je klant haakt voortijdig af en gaat niet meer door in jouw verkoopproces;
- Meer marketingbudget: omdat je nu niet of meer tijd en geld nodig hebt om de beoogde omzet kunt behalen.
Waar zitten jouw Onzichtbare Handremmen?
Onzichtbare Handremmen vind je door je hele bedrijf. Hieronder zie je een paar voorbeelden van plekken waar je ze kan tegenkomen.
- In een handleiding voor je klant;
- In een werkinstructie voor je medewerker;
- In elk willekeurig formulier dat je gebruikt;
- In je offerte die je naar een klant stuurt;
- In je powerpointpresentatie voor je team, direct of klant.
Geen omzetlek en extra geld te besteden
Mijn advies aan jou om geen omzet meer te laten lekken en je extra budget over te laten houden is het volgende:
Ga deze week eens na of je een van de onderstaande handremmen gebruikt. Denk eens als een medewerker of klant die jouw bedrijf, jouw producten of jouw mensen voor het eerst ziet, spreekt of hoort. Als je niet binnen 3 seconden verder kunt, heb je een Onzichtbare Handrem gevonden en kun je aan de slag om de handrem er af te gaan halen.
Voorbeelden van onzichtbare handremmen
- Een veld in een willekeurig formulier, waarvan jij niet weet wat je daar moet invullen of je keuze staat er niet bij;
- Een afbeelding in je powerpoint waardoor je een belangrijke tekst niet meer ziet;
- De soort gegevens die gevraagd worden bij een klantgesprek en die je niet direct op kan noemen;
- De achtergrondkleur van je website, flyer of ander communicatiemiddel, waardoor de tekst niet meer leesbaar is of alleen al een bepaalde angst oproept;
- Een lijn die je in je offerte hebt staan, en jij stopt met lezen.
Wil jij zien hoe je Onzichtbare Handremmen in je verkoopproces op laat lossen met 1 kleine aanpassing, die gegarandeerd werken en ook toe te passen zijn in jouw bedrijf? Dan nodig ik je van harte uit voor de Masterclass “Verkopen via Neuromarketing” op 23 augustus 2018 in Best.
Via deze link lees je alle info en bestel je je tickets voor de Masterclass.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_4″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_widget_area name=”avada-custom-sidebar-post” title_size=”” title_color=”#000000″ background_color=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]