Wat kost een online spreker?
Wat is het verschil met een live tarief en waar moet ik op letten als ik een online spreker kies?
De meestgestelde vragen die jij hebt over de vraag wat kost een online spreker. Of je nu een online event gaat organiseren, zelf spreker bent of gewoon nieuwsgierig bent
Nu de live sprekersmarkt al een tijdje op slot zit, maakten veel sprekers de stap naar online. Dus misschien kom je wel hier terecht, omdat je zocht naar het antwoord op de vraag: “Wat kost een online spreker” via een zoekmachine.
Of was je nieuwsgierig naar hoe de online sprekerstarieven zich verhouden in relatie voor live bijeenkomsten, omdat je zo’n tarief voor een live spreker best een hoog tarief vindt.
Over mijn tarief ben ik heel zuiver.
Dat staat gewoon op mijn site. Blijf gerust hier, je hoeft niet te zoeken, het is 1797,-. Veel mensen en zelfs mijn vriendinnen vinden dit een heel mooi uurtarief. Want ja dat is voor een lezing van een uur.
Niet iedere spreker is er heel open over en op het gebied van online zie je hier ook weinig extra duidelijkheid.
Daarom besloot ik dit artikel erover te schrijven.
Zo helpt het jou en mijn collega’s om uit te leggen hoe zo’n online tarief zich verhoudt tot een live tarief. Hoe zo’n tarief nu is opgebouwd. Want als ik mijn uurtarief zou terugrekenen met alle uren die erin zitten, dan kun je beter een studie tot advocaat of arts gaan volgen. 🙂
De meestgestelde vragen over de kosten van een online spreker met de antwoorden.
Welke soort sprekers zijn er?
Als je online zoekt op bijvoorbeeld LinkedIn zie je dat er alleen al 187.000 mensen zich spreker noemen. Het is geen beschermd beroep en daardoor kan iedereen zich in principe spreker noemen. Dat is ook de reden dat er genoeg ‘sprekers’ zijn die gratis of voor een vergoeding in een bepaalde vorm lezingen geven.
Als je weet vanuit welke insteek iemand spreker is, kun je de achtergrond van het tarief beter beoordelen. Het helpt je bij het kiezen van de spreker die jij zoekt.
Dit zijn de verschillende type “sprekers”:
-
De expert met een bedrijfsfunctie
-
De expert met een onderzoeksfunctie
-
De expert met een acquisitiefunctie
-
De expert met een sprekersfunctie
1. De expert met een bedrijfsfunctie is vaak iemand die in dienst in van een bedrijf als bijvoorbeeld directeur die lezingen geeft. Vanuit een rol als vertegenwoordiger van het bedrijf en bouwt hiermee vaak naamsbekendheid voor het bedrijf op.
2. De expert met een onderzoeksfunctie is een phd, medewerker of professor aan een universiteit of onderzoeksinstituut die vanuit een onderzoek of aandachtsgebied kennis deelt.
3. De expert met een acquisitiefunctie zien we veel terug bij coaches, trainers, adviseurs of accountmanagers. Zij spreken vanuit de gedachte om het publiek kennis mee te geven, maar de bedoeling hebben leads uit het publiek te werven.
4. De expert met een sprekersfunctie is vaak iemand die alleen lezingen geeft en zich hier volledig op toelegt.
Wat is het tarief van een online spreker?
Wat kost dus een online spreker? Voor online sprekers zijn de tarieven anders dan voor live sprekers. Alleen zijn die tarieven niet substantieel lager dan bij live sprekers.
Dat is iets wat je wellicht wel zou verwachten. Toch is het iets genuanceerder.
Laten we eerst kijken naar de tarieven voor live sprekers, want daar baseren sprekers ook hun online tarieven op.
Hierboven zag je 4 verschillende typen soorten sprekers.
De vergoeding die elke soort spreker vraagt zal afhankelijk zijn van het doel voor de spreker. En hoe hun organisatie ten opzichte van vergoedingen vragen staat.
Je ziet dat bijvoorbeeld experts vanuit een acquisitiefunctie geen of een kleine vergoeding vragen, omdat zij het vooral als acquisitietool gebruiken.
Toen ik vanuit mijn functies in het bedrijfsleven lezingen gaf, vroeg ik geen vergoeding omdat ik dit zag als een gratis reclame voor de bedrijven waar ik werkte.
Voor professionele sprekers die meer dan 30 lezingen per jaar doen mag je rekenen op een tarief vanaf 1.500 euro voor een uur. Hoe bekender je bent, hoe hoger je tarief.
Zo is het tarief voor een lezing van een van de grote namen in Nederland: Jos Burgers bijvoorbeeld 3.950,- zonder een voorbespreking van 950,-. Voor beroemdheden liggen de tarieven nog een stuk hoger.
>>> Voor een online lezing mag je rekening houden met 70 – 75% van de kosten van een live lezing. <<<
Dat komt natuurlijk omdat een deel van de kosten wegvalt. Dat betekent dat een online lezing start vanaf iets meer dan 1000 euro.
Hoe is het tarief van een spreker opgebouwd?
Het sprekertarief is een totaal van een aantal elementen en je betaalt dus niet voor dat ene uurtje dat je iemand live op het podium ziet.
Je hebt altijd te maken met een aantal onderdelen zoals:
-
Voorbespreking
-
Voorbereiding
-
Lezing zelf
-
Reiskosten
-
Reistijd
Voor een online lezing vallen natuurlijk de reiskosten en reistijd weg. Tenminste als de spreker vanuit zijn eigen werkplek of studio de lezing geeft.
Wanneer de spreker bijvoorbeeld naar een studiolocatie moet voor een online lezing, hou dan rekening dat een spreker toch zijn volledige tarief kan rekenen. En dat hij eventueel extra kosten rekent voor de uitvoering van de techniek.
Wat krijg je ervoor terug?
Dat is namelijk de belangrijkste vraag als je een spreker boekt.
Spreken is een vak, niet iedereen is ervoor weggelegd. Dat geldt ook voor online lezingen geven.
Niet elke spreker is online net zo goed als offline.
Het vraagt echt andere vaardigheden zoals de interactie van je publiek, het overbrengen van je boodschap en uiteraard de uitvoering.
* Je moet ervoor zorgen dat in die 30 tot 60 minuten geen deelnemers afhaken
* Je moet de concurrentie met de telefoon en andere afleidingen verslaan
* Je wil dat mensen met elkaar een groepsgevoel ervaren alsof ze samen in de zaal zitten
* De opdrachtgever wil namelijk ook waar voor zijn of haar geld en daar moet jij voor zorgen.
Daarnaast heb je een onderwerp dat je opdrachtgever belangrijk vindt, maar niet iedereen in de virtuele zaal denkt daar hetzelfde over.
Het is dan aan jou om die boodschap toch tussen de oren van al die verschillende mensen te krijgen, daar ben je immers voor ingehuurd. De opdrachtgever verwacht dat jij voldoende kennis en ervaring hebt om dat voor elkaar te krijgen. Hij legt de verantwoordelijkheid dus in jouw handen.
Dan snap je waarschijnlijk ook waar dat hogere tarief voor staat.
Daarnaast wil je als opdrachtgever ook dat de spreker de actualiteit mee kan nemen.
Want niemand wil informatie die niet past bij de huidige stand van de wereld of ontwikkelingen.
Daarvoor ben ik gemiddeld zeker 1 dag per week bezig met het bijhouden van die kennis en dat te beoordelen en te vertalen naar mijn onderwerpen.
Hoe zit het met de online beoordelingen tov live?
Naast de vraag Wat kost een online spreker zijn beoordelingen belangrijk. Hou er rekening mee dat mensen online andere cijfers geven voor een lezing dan live. Je ziet namelijk dat de beoordelingen van sprekers online lager liggen dan live. Stel bij de doelstelling van de waarde van het online event de beoordeling dus al iets lager dan krijg je een meer vergelijkbaar resultaat.
Daarom ben ik er stiekem best trots op dat mijn beoordelingen gelijk zijn aan mijn live lezingen, en mag ik mezelf een online uitblinker noemen! Mijn sheets voor mijn online lezingen zijn totaal anders dan live. Denk aan de inhoud en opbouw en dat is zeker een van de geheimen voor een goede beoordeling.
Waar je ook rekening mee mag houden is de uitvoering.
Het maakt nogal wat verschil of de spreker online alleen zijn scherm deelt via Teams of Zoom. Vaak draait hij of zij een powerpoint draait. Er zijn er die professioneel licht en geluid gebruiken maar nog steeds vanuit de huiskamer presenteren. De profies maken gebruik van een eigen of professionele studio.
Eerlijk gezegd vind ik dat je als professioneel spreker niet meer wegkomt met het vragen van eenzelfde sprekerstarief met een simpele schermdeling van je powerpoint vanuit je huiskamer.
Niet elk onderwerp dat live het heel goed doet, is online ook een fantastisch onderwerp. Zet maar eens een comedian voor een online zaal, dat is echt een ander verhaal. Of als je een lezing hebt waar het merendeel van de mensen interactief mee moet doen. Dat lukt met een zaal veel makkelijker dan online.
We hebben geen budget voor een spreker.
Als je kijkt naar een online event dan vallen er heel veel kosten weg ten opzichte van een offline event. Je verwacht dat dit ruimte zou moeten bieden om altijd een vergoeding voor sprekers op te nemen.
Wist je trouwens dat een spreker maar 8% van het totale budget van een live event uitmaakt? Dat is bijvoorbeeld de helft van de gemiddelde cateringkosten en altijd minder dan de techniekkosten.
Je hebt een zaal vol met mensen die jou ook weer kunnen boeken.
Het is maar hoe je dat bekijkt. Zou jij als gast bij een lezing willen zitten waarvan je het gevoel hebt dat er een commerciële boodschap over je uitgestort wordt?
Of zou je als opdrachtgever het je klanten aan willen doen dat zij blootgesteld worden aan een acquisitiepraatje, zij het min of meer verkapt?
Volgens mij geeft dit meteen antwoord op de vraag dat je als opdrachtgever altijd zou moeten willen betalen voor een spreker.
Niet alleen om het bovenstaande, maar ook omdat je iemand in wil huren waar je ook resultaat van mag verwachten.
En ga dat maar eens bespreken met een bespreken als jij zelf niet bereid bent geweest om geld te betalen.
Joh, je hoeft nu je huis niet uit, je kosten kunnen toch nog wel verder omlaag?
Doordat de reiskosten en reisvergoeding wegvallen, lijkt dit een eerste verdienste. Toch komen er wel andere zaken voor terug. De spreker moet bij online lezingen zelf zorgen voor de technische uitvoering. Dus een goede internetverbinding, een platform om de online lezing te verzorgen en extra ondersteuning. En dan ben je er niet met alleen een gratis zoom of teamsaccount.
Het is crisis he, onze budgetten zijn heel erg beperkt.
Als ik je een advies mag geven, investeer dan liever in 1 goede spreker of laat een spreker minder lang spreken in plaats van te gaan voor de cheap optie.
Goedkoop is duurkoop, dat gezegde ken je vast. En dat geldt ook in de sprekersmarkt. Vooral nu de live bijeenkomsten weg zijn gevallen, zie je dat sprekers op allerlei manier toch proberen klussen te krijgen.
Omdat de werkzaamheden die ze voor een lezing moeten verrichten niet veranderen, kun je je afvragen wat er dan gebeurt met de inhoud of uitvoering wanneer je bijvoorbeeld het in de helft van de tijd moet doen…
In mijn geval denk ik altijd met mijn opdrachtgever mee of we bijvoorbeeld met een kortere tijd kunnen werken of bijvoorbeeld andere onderdelen zoals een uitgebreidere discussie of Q&A kunnen weglaten.
Hoe lang van tevoren moet ik een online spreker eigenlijk boeken?
Voor online lezingen geldt hetzelfde als live lezingen. Ook hier moet je rekening houden met voor- en natijd bij een lezing. Een spreker kan niet zomaar van de ene naar andere online lezing vliegen.
Boek dus op tijd, minimaal 6-8 weken van te voren ook een online spreker.
Dit heeft niet alleen te maken dat de agenda van de spreker ook voor online lezingen langer van te voren wordt vastgelegd. Bij virtuele events is er een aanlooptijd voor bv werven van deelnemers en informatietrajecten.
Kunnen we een barterdeal maken?
Een slim idee, alleen wat doe je dan als een begrafenisondernemer je opdrachtgever is?
Dan kun je toch niet zeggen, reserveer maar alvast een kist en een plekje op het kerkhof?
Of als iemand voetmassages geeft, krijg ik dan voor 2 jaar gratis voetmassages?
Deze voorbeelden geef ik niet voor niks, ze zijn me werkelijk overkomen.
De reden dat ik geen barterdeals doe is vanuit mijn zuivere geweten. Ik wil niet dat bepaald soort bedrijven of branches geen kans of benadeeld zouden kunnen worden omdat hun diensten niet ‘geschikt’ zijn voor barterdeals.
Waar mag je dus op letten als je een online spreker wil boeken. Het gaat dus niet alleen om de de vraag wat kost een online spreker.
-
De soort spreker, vraag dus vanuit welke rol iemand nu spreekt
-
Vraag naar de ervaring van de spreker met online lezingen en vraag referenties
- Bedenk wie de technische uitvoeringskant gaat doen
-
Bepaal of het onderwerp geschikt is voor een online lezing
Staat er iets niet bij wat je wel had willen weten?
Je hebt nu antwoord gekregen op de vraag wat koste een online spreker. Heb je nog een vraag die hier niet bijstaat en er zeker bijhoort? Mail hem dan naar info@sprekerchantal.nl zag zorg ik dat de vraag en het antwoord erbij komen.
Lees je deze pagina en denk je dat die interessant is voor iemand anders, zoals een collega, vriendin of ondernemer die een online event wil gaan organiseren, deel deze link dan vooral: https://sprekerchantal.nl/wat-kost-een-online-spreker/