Je prijs is nooit meer een probleem wanneer je dit op je website zet
Gepubliceerd op: 12 sep, 2021

Dit was mijn reactie toen ik deze ontdekking deed. Het had alles te maken met een vraag van een klant over weerstand en bezwaren rondom prijzen.

Voor veel mensen is je prijs gaan noemen of prijsonderhandelingen voeren een moment waar ze tegenop kijken.

 

Het is het ultieme moment waarop de klant ‘nee’ kan gaan zeggen. Een ‘nee’ die jij niet graag in ontvangst neemt. Daar is nu een mooie oplossing voor die zowel jouw klant als jou voordeel biedt.

Het komt namelijk hierdoor.

Je #brein is een bijzonder orgaan dat haar besluiten veel minder rationeel afgewogen neemt dan we denken of verwachten.

Weet dat het liever lui dan moe is, dus als het gebruik kan maken van slimme manieren om die besluitvorming te versnellen, dan zal het daar de voorkeur aan geven.😁

Het Ankereffect

Die manieren noemen we in de #Neuromarketing cognitieve biases.

Een van die biases die alles te maken heeft met prijs, is het Ankereffect.

Wanneer jij en ik een besluit nemen, gebruiken we een bepaald startpunt, het anker. Het is de eerste informatie die we zien, we hebben de neiging daarop te vertrouwen en zelfs onze definitieve beslissing daarop te baseren.

Dat anker is vaak een getal. Je prijs is er zo een, maar het geldt net zo goed voor een percentage, een leeftijd, een tijdseenheid of andere numerieke variabele.

 

Het Anker effect inzetten in je voordeel

Twee voorbeelden hoe je het Ankereffect kan inzetten in ieders voordeel.

 

⚓️ 1. Je wil zelf het Ankereffect gebruiken bij een aankoop

Je staat op het punt een auto te kopen. Zoek dan de gemiddelde prijs van die auto online op. Dat is je ankerpunt dat je niet meer wil gaan betalen voor die auto dan die prijs. Zo kun je op zoek gaan naar de dealer die voor jou de beste prijs heeft en je voor je gevoel dus altijd een goede deal hebt gesloten.

 

⚓️ 2. Jij wil iets verkopen en het anker effect inzetten om klanten te helpen kiezen.
Je wil een auto verkopen. Zorg dat je op je site een berekeningstool zet waarmee mensen kunnen berekenen welke auto qua te besteden budget en andere wensen het beste bij hen past. Zo zullen we op zoek gaan naar auto’s die qua uitkomst het meeste in lijn liggen met de uitkomst van de tool. En help jij hen door juist de auto’s in die categorie te laten zien die bij de uitkomst passen.

Moraal van het verhaal:

wil je dat prijs voor jou geen issue meer vormt, zorg dus dat je een vorm van een berekeningstool op je website zet, zodat je het brein van je klanten een anker geeft om zich op te baseren.

Hoef je klant niet te zoeken, af te wegen en teleurgesteld te zijn als ze je prijs zien en hoef jij niet bang te zijn voor weerstand en kortingsvragen.

Neuromarketing in de praktijk leren? Kies dan hier de manier waarop je dat wil doen: 

#chantalvandenberg #pricing