Zo verleidt de postcodeloterij je brein…
Gepubliceerd op: 5 mei, 2022

Mijn hart sloeg een extra keer over toen ik dit bericht las. De kanjer valt in Eindhoven, daar woon ik!

De truck stopt in mijn straat. Een smile van oor tot oor wanneer Martijn mij de cheque overhandigt. Zoveel geld, wat ga ik er toch mee doen?

Drie seconden later word ik wakker uit mijn droom. Het is een gesponsorde Instagram reclame met een perfect uitgevoerde woonplaatstargeting om mij een extra lot te laten kopen. 😱

De zin “Ja, ik ga meespelen” verwisselt mijn vreugde voor teleurstelling. Ik had gehoopt een keer meer te winnen dan de eeuwige Tony Chocelony chocoladereep of Hema cadeaukaart.

Het deed me terugdenken aan het moment dat ik een lot van de Postcodeloterij op wilde zeggen per telefoon.

Hoe de postcodeloterij je probeert te verleiden

 

De dame aan de andere kant van lijn deed me aarzelen en het kwam door het inzetten van een aantal denkfoutjes die je brein maakt bij het beslissingsproces. Deze drie lieten mijn brein extra nadenken over het opzeggen van mijn lot:

🧠 Fear Of Missing Out (FOMO):
We zijn bang om iets te missen dat werd uitgedrukt via deze zin: “mevrouw, u maakt dan dus nog maar 1 x kans op een prijs in plaats van 2, dat realiseert u zich toch?”

🧠 Verliesaversie:
Verliezen doet 2 x meer pijn dan winnen, daardoor is het een extra alertsignaal van je brein. De dame zegt: “Wanneer u opzegt maakt u dus geen kans meer op de megajackpot, dat zou toch zonde zijn als ie net bij u valt?”

🧠 Schaarste:
Bij beperkte tijd ben je eerder geneigd zijn om een aankoop te doen, uitgewerkt door deze tekst: “Volgende maand hebben we een extra trekking, weet u het wel zeker dat u niet een maandje wil wachten?”

Het zijn technieken die op diverse manieren ingezet kunnen worden, niet alleen bij retentie, zoals hier, een poging om iemand als klant te behouden.

Bij allerlei vormen van verkoop en marketing, maar ook bij leiderschap kunnen ze worden ingezet.

Bijvoorbeeld om commitment te krijgen, samenwerking te bevorderen of verbinding te creëren. Daardoor komen ze in al mijn lezingen terug waar we de vertaling maken naar jouw bedrijf. Wil je kijken welke lezing bij jou past, dan kan dat hier >> https://lnkd.in/eYPhNQ26