Op dit moment zit je #brein in een liminale periode, de overgang tussen het ene en het andere. En die heeft dit jaar grotere impact. Hoe help je je eigen maar ook ieder ander brein een beetje hier doorheen te komen?
Ja, ook die van mij heeft er last van. Het is namelijk de tijd van de overgang tussen iets ouds en iets nieuws. Iets van opwinding maar ook van onzekerheid.
Dit zal ook het onderwerp zijn van mijn nieuwe blog dat hoofdredactrice Nina van Klaveren me vroeg te schrijven voor #Customerfirst. Hoe speel je vanuit klantcontact en customer service in op zo’n liminale periode vanuit #neurowetenschappen. Alvast een kleine inleiding.
Het is namelijk fascinerend om te zien wat er in je brein gebeurt tijdens zo’n liminale periode. Je amygdala, waar je angsten en emoties zitten, reageert heftiger. Het gaat als het ware van desoriëntatie tot groei.
Elk jaar heeft je brein deze periode, maar nu is het anders. Vanwege de pandemie is er een extra reactie. Onze dagelijkse routine is anders geworden, er heerst baanonzekerheid, er zijn gezondheidseffecten en het toekomstperspectief. Allemaal factoren die juist in deze tijd je amygdala extra voeden met angst.
We gaan allemaal op een bepaalde manier om met die angst. Feit is dat onze aandacht nu vaker naar angst gaat of richting angst wordt gedreven, zorgt ervoor dat je brein egocentrischer wordt. Plus dat het lastiger is om dingen vanuit het standpunt van de ander te zien.
Voilà, zie hier de effecten van het gedrag die we nu dagelijks zien bij mensen op het strand, op het terras, in de winkel maar ook thuis met anderen.
Hoe help je nu zo’n brein van jezelf, je collega, je partner, je vrienden of je klant een beetje?
Eigenlijk is het heel simpel. Je hoeft alleen jezelf en de ander een beetje beter te begrijpen.
Kijk als eerste naar de verschillende momenten van je dag. Wanneer heb je meeste en de minste energie? Plan wat meer energie kost op het moment dat je de meeste energie hebt. Het ligt absoluut voor de hand, maar de crux zit hem hier in het ook daadwerkelijk zo uitvoeren.