De beinvloedingsprincipes waardoor Clubhouse 10 miljoen gebruikers kreeg
Gepubliceerd op: 29 mei, 2021

Binnen 3 maanden 10 miljoen gebruikers? Clubhouse wakkerde ons natuurlijk menselijk gedrag aan via beïnvloedingspsychologie en maakte slim gebruik van Zoomfatigue. Lees hoe ze flikten.

 

#clubhouseapp, een live podcastnetwerk, klinkt niet supersexy.

Waarom gingen we er massaal op af?

Komt het door de pandemie of de principes die ze vanuit #neuromarketing toepasten?

 

5 redenen:

1. Exclusiviteitsrecht:

wie wil er geen VIP zijn of zich voelen? Het is invite-only, dus voelt het exclusief als jij het hebt. En je bepaalt: wie gun ik het ook?

 

2. Sociale participatie:
in een tijd van thuis blijven is dit de perfecte mogelijkheid om toch het maatschappelijke groepsgevoel te krijgen.

3. Fear Of Missing Out:

Alles is alleen live, dus je er niet bij bent, dan mis je het. Heel krachtig.

 

4: Spotlight effect:

Zoom vermoeit ons #brein en we voelen meer groepsdruk. Komt doordat we het idee hebben dat er extra op ons gelet wordt. Bij alleen audio valt dat effect weg.

 

5. Bandwagon effect:

hoe meer mensen iets doen of geloven, hoe makkelijker we volgen. Hoe meer geroep dus, hoe sneller we lid willen worden. Zeker als #elonmusk er ook is.

 

 

Is Clubhouse een pandemiebevlieging of blijvertje?

 

Wat zou jij liever doen, een live meeting, cafeetje of met oortjes blijven luisteren?

#chantalvandenberg