Hatter Figments: De kracht van H3: Hoeden, Hart en Hersenen
Gepubliceerd op: 8 okt, 2015

Wat hebben hoeden met onze hersenen te maken? En wat kan jij ermee als bedrijf in de praktijk? Deze keer niet een puur to-the-point artikel maar inspiratie voor jou aan de hand van het verhaal van de slow Fashion show Hatter Figments van Daffy deVyldre.

Elk product of dienst komt op een bepaalde wijze tot stand. Wij zien vaak alleen het eindresultaat. Maar het proces dat eraan vooraf ging, dat zien we vaak niet. Ook vertellen we dat vaak niet, want er gaan dingen fout, anders dan we hadden gedacht of er zijn externe factoren die van invloed zijn geweest. Terwijl juist dat proces zo interessant is om je te inspireren en ervan te leren.

Gebruik je proces in het eindresultaat

Des te knapper is het als iemand dat proces wel durft te laten en ook nog eens gebruikt bij de presentatie van het eindresultaat. Daffy deVyldre, bekende hoedenontwerper, vertelde zijn verhaal door te laten zien wat er om ons heen gebeurt en dat zijn weg niet vlekkeloos verloopt, maar dat het je wel inspiratie oplevert die net dat gouden randje aan je eindresultaat geeft.

Vergeet de juiste presentatie niet

Maar dan ben je er nog niet. Het gaat ook om de presentatie van je product. Als die niet past bij jou en je klanten zullen mensen dat direct doorhebben. Je totaalplaatje klopt niet. Dus ook al heb je zelf het proces afgerond, dan komt het erop aan om die boodschap op de juiste manier te vertalen.

Daffy deed dat in zijn show door niet te kiezen voor een standaard show maar juist door andere elementen zoals dans toe te voegen. Daardoor maakte hij de connectie. De vertaling van zijn hersenspinsels en zijn proces zag je terug in de bewegingen van de danseressen.

Het moet je hart raken

We weten dat muziek veel impact heeft op je hersenen. Wil je dat nog eens nalezen dan kan dat via dit artikel. Dat betekent dat je een proces, een product of jezelf als bedrijf ook via muziek kan uitdrukken. Ik noem dat je ‘from the heart’ binnenkomt bij iemand. Want bij een show wil je ook de directe emotie voelen. Ook hier werden de songs gekozen op hun teksten en melodien die pasten bij de gevoelens die Daffy wilde overbrengen. Zo raakten de ontwerpen die daarna werden getoond direct onze emoties en dus ons hart.

Hoeden met een verhaal

En dan is het eindproduct daar… meer dan 25 hoeden die het resultaat waren van een droom die werkelijkheid is geworden. Gedragen door dames van alle soorten en maten. Van groot naar klein, van heel slank naar volslank, van blond naar bruin en weer terug. Zo mooi om te zien dat een hoed dus voor iedereen is.

In vormen en kleuren die voor elk type vrouw en gelegenheid van toepassing zijn. Maar altijd waarmee jij jouw verhaal vertelt. En waarbij je het verschil ziet. Mijn favoriet was de kobaltblauwe hoed met de ongelijke randen. Stevig en stoer tegelijk, maar ook stijlvol en anders dan anders. Die je nog de mogelijkheid geeft om je haar te laten zien (foto volgt later). Maar zeker heb ik ook inspiratie opgedaan om een eigen vertaling te maken naar mijn eigen ‘haarbroche’.

De learnings die jij uit Hatter Figments van Daffy deVyldre mag meenemen voor je bedrijf zijn:

  • Laat een onderdeel van je proces zien als je het eindresultaat presenteert. Of het nu een product, een nieuwe strategie of een ander proces is. Zo begrijpen mensen de weg en de keuzes die zijn gemaakt. Je hersenen snappen dan de logica en kunnen er zo een geheel van maken en dat verhoogt de acceptatie.
  • Toets of een idee past bij jou of je klant. Dat klinkt misschien raar, maar zo werken je hersenen wel. Als jij niet voor de volle 100% achter je product en je klant kan staan, gaan je hersenen je anders instrueren. Ineens gebruik je andere woorden of doe je dingen die niet van jou zijn. En zo zorgen zij ervoor dat je niet begrijpt waarom een gesprek niet liep of waarom de klant geen ‘ja’ zei. Zorg dus dat het uit je hart komt en dan volgen je hersenen dat vanzelf in de vertaling.
  • Muziek is een ideale manier om te gebruiken in de presentatie van je product maar ook om de sfeer mee te geven bij een training, of bij het laten ontstaan van een product. Denk hier eens aan wanneer je iets wil vertellen of ontwikkelen. Vertel je verhaal via muziek of gebruik de woorden of stromingen uit muziek om je verhaal te onderstrepen.
  • Zorg dat je alle bovenstaande elementen op jouw manier vertaalt naar je eindproduct. Zo vertelt je product al je verhaal. Maar ook je medewerkers kunnen moeiteloos het verhaal uitleggen, omdat hun hersenen op 3 manieren zijn geprikkeld en gestimuleerd via de diverse zintuigen om dat verhaal de juiste woorden en gevoelens mee te geven zodat anderen het direct zullen oppikken en daarop acteren.

Ik ben dan ook zeer dankbaar dat ik de hersenspinsels van Daffy en de vertaling van daarvan in Hatter Figments mocht beleven. Bij mij heeft hij precies de juiste snaar geraakt. Wil je meer lezen en zien van Daffy kijk dan op http://www.daffydevyldre.com/