Hoe er in iedereen een Tinder Swindler schuilt
Gepubliceerd op: 6 mrt, 2022

Hoe in iedereen een Tinder Swindler schuilt zonder dat je het door hebt. Dit zijn Simons drie tactieken die jij ook toepast. Lees waarom deze zo belangrijk en waardevol zijn als je directeur of ondernemer bent.

 

 

Als je Simon Leviev als de Tinder Swindler bezig hebt gezien in de gelijknamige #netflix documentaire, dan zou je zeggen dat zijn slachtoffers naïeve superverliefde op rijkdom verlekkerde dames waren die alles geloofden en precies deden wat hij zei.

Kijk je vanuit #neuromarketing en #behavioralscience, dan zie je iets heel anders.

Simon past een aantal beïnvloedingsprincipes toe die jij en ik ook zakelijk toepassen.

Dit zijn ze:

1. Sympathie:

iemand die op ons lijkt en dezelfde verlangens deelt, vertrouwen we eerder. Simon luisterde vooral, stelde heel veel vragen en vertelde dat zijn doelen en verlangens dezelfde waren als die van jou. Zo won hij in de eerste maand hun vertrouwen om de volgende stap te kunnen zetten.

➡️ Zakelijk zoeken we als eerste naar overeenkomsten met onze gesprekspartner om sympathie te krijgen. Die eerste stap is nodig om later het vertrouwen en de deal te krijgen.

2. Verlies aversie:
We houden niet van iets of iemand verliezen. Simon activeerde de angst voor verlies en verlating heel slim door te vertellen dat hij gevaar liep en dat te onderstrepen met een video en telefoontje van zijn bodyguard.

➡️ Zakelijk zien we dit terug doordat we laten zien wat iemand mist als hij ons aanbod niet koopt of juist laten zien wat iemand wel bereikt als hij met je in zee gaat.

3. Wederkerigheid:
We voelen ons sneller “verplicht” iets terug te doen als we eerst iets hebben gekregen. De overdadige geschenken die Simon gaf aan zijn dames waren hier een perfect voorbeeld van zodat hij ze later een gunst in de vorm van geld terug kon vragen. Wat ze ook deden.

➡️ Zakelijk doen we dit ook door klanten uit te nodigen voor event of iets gratis te geven zodat ze op een later moment aan ons denken als ze iets nodig hebben.

Meer van dit soort praktijkvertalingen komen terug in mijn lezingen over de toepassing Neuromarketing bij en in bedrijven. Hier lees je alle info.