Hoe Het Metropolitan Museum Neuromarketing toepast met dit schilderij
Gepubliceerd op: 9 apr, 2021

BREINWEETJE: Ooit gedacht dat de souveniershop van een museum een Neuromarketingtechniek is die supermooie doelen dient?

Je kent ze wel. De souveniershop aan het einde van een museum om buiten te komen. Liggen vol met allerlei kopjes, sjaaltjes, tassen, sokken etc van herkenbare schilderijen uit het museum.

Vanwege een speciaal doel zitten ze bij de uitgang van het museum.

Ze gebruiken namelijk mere-exposure effect uit de Neuromarketing: Hoe vaker je aan iets blootgesteld wordt, hoe leuker je het vindt.

Welke supermooie doelen hebben ze daarmee?

De shop geeft je de mogelijkheid om bv dit stukje UKIYO-E kunst: Great wave off Kanagawa mee naar huis te nemen.

Zo doen ze dat:

* Het is een middel om jouw kennisniveau van kunst te vergroten en het museum financieel te steunen
* Door het kunstwerk op diverse items terug te laten komen, wordt het belangrijker voor je. Je maakt ahw opnieuw de connectie met het kunstwerk of de artiest
* Wanneer je een item in huis hebt, waardeer je kunst meer
* Ze geven het museum extra inkomsten per jaar die zij weer kunnen gebruiken voor nieuwe kunst

Welke souveniershopidee gebruik jij om je bezoekers een stukje kennis van jouw bedrijf mee naar huis te laten nemen?