“Silence…I want you”
Gepubliceerd op: 13 mei, 2018

“Silence…I want you”

Ja, je hebt het goed. Deze titel is fout. Want het is: “Silence…I kill you”. Je kent deze zin vast nog wel. Er werd veelvuldig om gelachen bij Achmed the Dead Terrorist van Jeff Dunham in zijn show uit 2011.

En de zin “Silence… I kill you” was het eerste wat in mij opkwam toen ik kennis mocht maken met ondernemer X. Ik zal uit respect geen verdere details geven over de persoon, maar ik bedank X. hartelijk voor het zijn van de inspiratiebron voor deze BrainWave.

Een oceaan van woorden

Het leek namelijk wel een oceaan van woorden die over me heen kwam. Dat gevoel van een grote golf uit het golfslagzwembad, waar je uiteindelijk onder vandaan komt en weer even naar adem moet happen.

Ik probeerde te luisteren naar zijn verhaal, maar ik merkte dat mijn hersenen langzaamaan verzadigd raakten van al die informatie. Het ratelvuur over zijn bedrijf bleef maar doorgaan. Waarom ik zaken met zijn bedrijf moest doen, waarom zijn producten zo goed waren, wat hij allemaal al bereikt had. En ja…toen kwam helaas de zin: “Silence…i kill you” in mij op.

Lag het aan deze ondernemer of kon hij er niks aan doen?

De oorzaak is dit stofje

In de gesprekken die we voeren, spreken we ongeveer 30-40 % van de tijd over onszelf. Als we over onszelf praten dan maakt ons brein op dat moment de stof dopamine aan. En dat stofje produceert geluk in de hersenen.

Daar komt nog bij dat wanneer we van de ander iets gedaan willen hebben, ditzelfde stofje dopamine in beeld komt. Het is namelijk zo dat als je interessant wil zijn voor de ander, moet je zelf ook interesse tonen. Die getoonde interesse zorgt er op zijn beurt weer voor dat je de ander dopamine laat aanmaken. Waardoor hij of zij meer open staat voor jouw verhaal.

Een dubbele dosis dopamine dus.

Het omgekeerde effect.

Het gevolg van deze dopamine is het ratelvuur van ondernemer X. waardoor ik zijn informatie niet meer kon behappen. Zo’n situatie heb je vast ook wel eens meegemaakt. Ga maar na wat je van dat gesprek hebt onthouden en hoe je terugkeek op die persoon.

Deze ondernemer X. hield waarschijnlijk van de reactie die dopamine in zijn brein aanmaakt, maar daarmee bereikt hij bij zijn gesprekspartner juist het omgekeerde. Het gevolg is namelijk: je haakt af. Kans weg voor de ondernemer.

Van “…I kill you” naar “…I want you”

En meteen bedacht ik me: “Chantal als jij wil dat mensen overtuigd raken van je bedrijf, je product, jezelf als expert, dan zul je het anders moeten aanpakken”. Zodat de “Silence” resulteert in “…I want you”. Dat is wat ik dagelijks toepas om de “…I want you” te bereiken en dus ook mijn advies aan deze ondernemer.

En het mooie is dat er maar 1 simpel ding voor nodig.

De beste resultaten komen namelijk van gesprekken die een andere basis hebben. Namelijk, wanneer je vooral bezig bent met wat je hoort en niet met wat je zegt. Dat zijn de beste gesprekken. Hoe doe je dat? Je kan het al bijna raden…door het gebruik van wat ik noem Voordelige Stiltes.

Voordelige Stiltes

Voordelige Stiltes zijn namelijk enorm bepalend voor jouw succes. Niet alleen zorgen ze ervoor dat je echt kunt gaan horen wat de ander zegt, maar ook dat je iemand laat ontspannen. En die ontspannenheid van de ander is weer nodig om tot aktie over te gaan.

Jij kunt dus Voordelige Stiltes inzetten in je gesprekken om niet alleen je eigen kansen te vergroten, maar ook om je gesprekspartner aan het werk te zetten in de vorm van een aktie of besluit.

Voordelige Stiltes gebruik je om:

  • Je interesse in de ander te laten blijken;
  • Commitment te vragen;
  • Vertrouwen in je expertise te bevestigen;
  • Overtuigingskracht te laten voelen.

Praktijktoepassing van Voordelige Stiltes

Je hebt nu de functie van Voordelige Stiltes kunnen lezen. Alleen hoor ik je denken: Maar waar, wanneer en hoe pas ik dat nu in mijn dagelijkse situatie toe? Voordelige Stiltes is een van de hoofdstukken uit mijn nieuwe boek over de praktijktoepassing van Neuromarketing in allerlei bedrijfssituaties dat in november 2018 gaat verschijnen.

Graag geef ik je met de vier onderstaande gespreksmomenten alvast een voorproefje. In het boek zal ik er nog veel dieper op ingaan hoe je de stiltes uitvoert.

Laat een Voordelige Stilte vallen:

  1. Op het moment dat je punt maakt in een gesprek;
  2. Als je de conclusie van je voorstel vertelt;
  3. Wanneer je je mening geeft;
  4. Nadat je een vraag hebt gesteld

Het allerbelangrijkste: Houd ook echt je mond! Laat die Voordelige Stilte vallen voor een aantal seconden. Wacht net zolang tot de ander iets gaat zeggen. Ook al heb je het gevoel dat het uren duurt, niets zeggen is de kracht.

ps. wil je nog een keer lachen om Achmed the dead terrorist en zijn beroemde woorden horen? Hier is het filmpje: https://youtu.be/GBvfiCdk-jc?t=45