[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”#ffffff” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”4_5″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” class=”” id=””]
Wat doet het met jou als je in deze vriendelijke en reebruine ogen kijkt?
Ben je in je hart meteen spontaan verkocht, ervaar je een blij gevoel waardoor je meteen vrolijk wordt, of zijn deze ogen zo uitnodigend dat je haar het liefst meteen zou willen knuffelen?
Als je hondenbezitter bent, dan ken je deze blik maar al te goed. Of je hond nu een puppy is of al wat jaartjes ouder, deze blik doet iets met ons.
Kan jij er “nee” tegen zeggen? Waarschijnlijk heb jij en zoals ik er heel veel moeite mee om op deze blik niet te reageren. Of we het nou willen of niet.
Wat heeft dit nu met Neuromarketing te maken, zou je je af kunnen vragen. Nou, een hele hoop. Want dit is ook precies het voorbeeld van de puppy-ogen dat ik deze week gebruikte als metafoor bij een ondernemer die al jarenlang een succesvol bedrijf heeft. Om een vergelijking maken naar de toepassing in zijn bedrijf. Te laten voelen en zien wat het effect is. En het vervolgens direct te vertalen naar jouw dagelijkse praktijk.
Hij wil meer, slimmer, makkelijker. Was nieuwsgierig geworden door mijn artikelen over Neuromarketing en de werking van het brein. Hoe hij het in zijn bedrijf kan toepassen.
Als je je herkent in deze ondernemer, lees dan deze Brain Wave tot het einde door. Deze ondernemer haalt vanaf volgende week meer resultaat uit zijn gesprekken met klanten en medewerkers door het toepassen van de Hondentactiek. En dat gun ik jou ook!
Hersenen en Honden
Waarom zijn we gevoelig voor deze blik van een hond, hebben wij als mensen dit ook? Hoe reageren onze hersenen en kunnen wij ook ‘puppy-ogen’ realiseren? Een hond weet maar al te goed hoe hij met ons moet communiceren. We kunnen immers niet echt praten met elkaar. Door zijn ogen te gebruiken, kan hij ons dus beïnvloeden.
Werkt dat net zo bij mensen? Ja, lang voordat we taal leerden gebruiken communiceerden we al met elkaar. Onze hersenen gebruiken onze houding, gezichtsuitdrukking, oogcontact, afstand en nabijheid om te communiceren zonder dat we een woord hoeven te zeggen. Toch zijn maar weinig mensen zich werkelijk bewust van hoe zij daar op een andere manier gebruik van kunnen maken.
Kijk maar eens naar je ogen in de spiegel. Ze zullen van blik veranderen als je de volgende situaties in gedachten neemt.
- je bent verliefd;
- je bent boos;
- je voelt je verdrietig;
- je bent blij.
Wat je vast al eens hebt gehoord is dat je ogen de reflectie van onze ziel zijn en door bovenstaand experiment zie je de reactie. Je ziet dat je ogen veranderen en zeggen vaak wat je niet met woorden hoeft uit te drukken.
Je kunt ze dus ook gebruiken om te communiceren met de hersenen van anderen zonder dat je iets zegt. Hoe interessant zou het zijn als je in het zakelijk communiceren gebruik zou kunnen maken van deze oeroude signalen?
Dodelijke ogen
Maar eerst wil ik je deze vraag stellen. Let jij op iemands ogen tijdens een gesprek? En acteer je daarop? Ik deed het vroeger in ieder geval niet. Begreep niet waarom een gesprek niet liep. Gevolg: uur verspilde tijd, nieuwe afspraak, weer nieuwe energie erin moeten stoppen.
Wat gaat er fout op het moment als je je ogen niet gebruikt tijdens een gesprek?
- je gesprekspartner heeft meteen een slechtere eerste indruk van je;
- je wordt direct betiteld als minder zelfzeker;
- mensen denken dat je bang bent;
- je gesprekspartner haakt af en alles wat je zegt komt niet meer aan;
- je bent niet meer vertrouwenswaardig.
Je zal maar net een belangrijke deal willen sluiten of graag een nieuwe medewerker willen binnenhalen. Je mag eindelijk bij dat grote bedrijf een pitch doen. In 1 minuut kun je alles verknallen als je je ogen niet inzet.
Ogenblikkelijke resultaten
De oorzaak is dat je nagelaten hebt te communiceren met je ogen. Het elkaar in de ogen kijken heeft namelijk een belangrijke functies:
- Te laten zien dat je geloofwaardig bent in wat je zegt;
- Aandacht hebben voor wat de ander zegt;
- Focus houden op het gesprek;
- Het geeft jou zelfvertrouwen;
- Je bouwt een emotionele connectie met je bedrijf of dienst.
Hondentactiek in de praktijk
Nu je weet waarom het belangrijk is om je ogen meer te gaan gebruiken, is het van belang hoe je dat kan toepassen. Want daar gaat het om. Hier volgen een aantal praktische tips.
- Kijk naar de kleur van iemands ogen op het moment dat je kennis maakt. Zo dwing je voor jezelf direct oogcontact af. Hou dit 2-3 seconden vol.
- Als je bent gaan zitten, begin dan je gesprek door nog een keer oogcontact te maken. Zo laat je je ander meteen goed voelen.
- Probeer 60-70 % van de tijd van een gesprek contact te houden. Toch bijna zo’n 40 minuten als je gesprek een uur duurt. Dat wil niet zeggen dat je moet gaan staren, maar wel iemand aankijken. Als je te vaak wegkijkt, dan kom je namelijk niet geïnteresseerd over.
- Als je iets laat zien, kijk of de persoon er naar staart. Dat is een goed teken.
- Tijdens je aanbod, richt je ogen op de ogen en het voorhoofd van de ander. Zo geef je aan dat je tot zaken wil komen.
100 % resultaat in de eerste minuut
Het gevoel van de ‘puppy’-ogen breng je over door het gebruiken van je ogen in gesprekken. Mensen voelen zich goed bij je, ze zien je als zelfverzekerd, betrouwbaar en ontstaat die emotionele connectie die nodig is om zaken te doen.
Meer lezen?
Dit is maar een klein deel wat je met je ogen kan bereiken. Je kunt mensen ‘lezen’ aan hun ogen, sturen met je ogen, ze opties laten kiezen via je ogen en nog veel meer. Eind dit jaar verschijnt mijn boek hoe jij het onbewuste deel van de hersenen in aktie kunt laten komen. Wil je als eerste een preview, dat kan hier.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_5″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_widget_area name=”avada-custom-sidebar-post” title_size=”” title_color=”#000000″ background_color=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]