De koning zei het… de minister president zei het… ministers zeiden het… dát ene woord dat zorgt voor woede onder de boeren.
Hoe komt het toch dat één woord zoveel losmaakt? RTL4 interviewde mij erover.
Perspectief. Dat is het woord waar het om ging.
Hoe komt het nou dat een in basis positief woord toch voor zoveel woede zorgt?
Het probleem zit dieper dan we verwachten.
Wanneer we onze vrijheid op welke manier dan ook dreigen te verliezen voelen we weerstand, het voelt oneerlijk wat ons is aangedaan.
Je brein reageert via gedrag dat zich kenmerkt als emotioneel, koppig en enigszins irrationeel.
Woede
Je wil het er niet bij laten zitten en die weerstand uit zich veelal via woede.
Een aantal voorbeelden:
👉🏻 De rellen die we zagen tijdens de pandemie
👉🏻 De boeren die met hun tractoren de weg op gaan
👉🏻 Een peuter die zijn speeltje wil maar waar hij niet bij kan (vast herkenbaar)
Hoe krijg weerstand omlaag?
Weerstand verminder je door het gevoel van vrijheid weer terug te geven. Waarmee doe je dat dan?
Door het bieden van perspectief, daar is ‘ie weer.
Alleen is er een belangrijk ingredient nodig, dat geen van de boodschappers gebruikte.
𝗣𝗲𝗿𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲𝗳 𝗵𝗲𝗲𝗳𝘁 𝗮𝗹𝗹𝗲𝗲𝗻 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲 𝗮𝗹𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗰𝗼𝗻𝗰𝗿𝗲𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗺𝗮𝗮𝗸𝘁 𝘄𝗼𝗿𝗱𝘁
Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om al meteen de precieze concreetheid te geven. Geef dan een eerste stap zodat iemand een richting heeft en maak die concreet. De rest volgt dan later.
Kijk hieronder het hele fragment (3:16) bij Editie NL terug
Perspectief komt ook op andere vlakken terug. Het is namelijk een supersterke motivator voor het brein om in actie te komen.
Deze week geef ik twee Neuromarketing lezingen waar Perspectief in terugkomt.
In die lezingen zetten we Perspectief in om:
>> mensen te overtuigen om iets te kopen
>> sollicitanten te overtuigen om op de ‘solliciteer’-button te drukken
Meer weten welk perspecteif zo’n lezing jou biedt? Je leest het hier
#chantalvandenberg #neurowetenschappen #recruitment