De zin die jouw idee, product of dienst van gewoon naar buitengewoon laat gaan.
Want wanneer je de werking van het brein gebruikt bij het presenteren van een idee, product of dienst dan heeft je boodschap meer impact.
Dit doe je door een extra zin toe te voegen met daarin een prikkel verwerkt voor het brein.
Ik ga het hebben over de manier om iets ‘buitengewoon’ te laten zijn in plaats van ‘gewoon’.
En dat is misschien nou net het zetje wat je nodig hebt zodat iemand jouw product of dienst kiest.
Hoe? Je gebruikt hiervoor de werking van je zintuigen.
Het brein en … zintuigen.
Je zintuigen zijn de manier voor je brein om te registeren wat er gebeurt en of het actie moet gaan ondernemen. Dat gebeurt, met uitzondering van je reuk in de Thalamus, het verbindingsstation tussen je centrale zenuwstelsel en je hormoonstelsel.
Laten we het eens hebben over het zintuig gehoor. Geluiden we kunnen goed benoemen en herkennen. Je kunt je vast het geluid van het roeren van een lepeltje in een koffiebeker.
Waar en hoe zet je de werking van het zintuig horen in op je werk?
Waar zet je zintuigen op je werk in? In principe kun je het in elke situatie inzetten waar jij iets superinteressant wilt maken.
Wanneer je een van de zintuigen inzet bij het presenteren van je product of dienst, dan zorg je dat de zintuigen als het ware in het brein worden getriggerd en heb je dus de aandacht.
Bijvoorbeeld in je offerte, plan, gesprek in ieder geval wanneer je het over je product of dienst gaat hebben.
Maar… je product of dienst moet wel in basis goed zijn. Want deze ene zin maakt je product of dienst zelf niet beter.
Een voorbeeld:
Je bent werkzaam bij een bedrijf dat koekjes produceert en verkoopt en je hebt een gember/koffie-koekje dat je graag extra wilt verkopen. Het koekje is in basis goed, maar je wilt de verkoop stimuleren.
De zin die je nu gebruikt in je verhaal is de volgende:
“Kun je je voorstellen dat mensen hongerig worden van onze gember/koffie-koekjes?”
Nu ga je de werking van het brein en de zintuigen toevoegen. Om deze zin extra kracht bij te zetten ga ik de koppeling maken met het woord hongerig uit deze zin. Want je wilt dat mensen ook het gevoel van hongerig gaan ervaren zodat ze zin krijgen in een gember/koffie-koekje. Dat doe door aan het woord hongerig het zintuig horen te koppelen.
De koppeling werkt als volgt. Het enige wat je hoeft te doen is antwoord te geven op de volgende vraag: Welk geluid hoort bij het woord hongerig?
Het meest herkenbare geluid wat het eerste bij mensen opkomt bij het woord hongerig, is een knorrende maag. Om het brein te activeren ga je de knorrende maag in de eerdere zin verwerken.
De nieuwe zin wordt dan: “Kun je het knorren van je maag al horen bij onze gember/koffie-koekjes?”
Op deze manier koppel je het gevoel aan het product waardoor het voor het brein interessanter wordt.
Een ander voorbeeld om de koppeling met het zintuig horen te maken:
“Kun je je voorstellen hoe knapperig onze gember/koffie-koekjes zijn?”
Het geluid wat we nemen is het knapperende geluid van het nemen van een hap.
De nieuwe zin wordt dan: “Kun je het knapperende geluid in je mond horen als je een hap neemt van ons nieuwe gember/koffie-koekje?”
Zo maak je dus via de werking van ons brein en door gebruik te maken van Neuromarketing technieken van een gewone zin een buitengewone zin.