Muziek en het effect op de hersenen vanuit Neuromarketing
Gepubliceerd op: 20 jul, 2015
neuromarketing muziek Chantal van den Berg

Het wonderbaarlijke aan muziek is dat muziek niet bestaat buiten je hersenen. Je hersenen verwerken namelijk alle geluiden die worden geproduceerd door de stem of het instrument en de wijze waarop dat wordt uitgevoerd. Die trillingen vormen tezamen een patroon dat wij de titel muziek geven.Het effect van het horen van muziek is dat je het kunt gebruiken om in een bepaalde emotionele staat te komen zoals bijvoorbeeld plezier. Plezier is iets waar je hersenen altijd naar op zoek zijn en dat doen ze via het hormoon dopamine.

Die emotie is iets wat mensen onthouden zelfs jarenlang. Ik weet zeker dat je bij bepaalde muziek direct weer die emotie van dat moment kan voelen. Dat betekent dat je als het ware vooral let op die muziek die het meeste voor je heeft betekend.

Wie zetten er dus al muziek als instrument in om het emotionele deel van de hersenen te bereiken? Dat zijn veel meer bedrijven dan je waarschijnlijk denkt. Hier een voorbeeld dat iedereen zal kennen maar het Neuromarketingeffect niet meteen zal herkennen.

Albert Heijn

Albert Heijn wil graag dat je je boodschappen bij hen doet. Zij weten ook dat kinderen belangrijke beïnvloeders zijn in het koopproces. Want via de kinderen bereik je de ouders. Herkenbaar? En dat zijn de mensen die de winkelwagen moeten vullen bij Albert Heijn.

Dus dan bedenk je een aktie die dit proces in gang zet. Welke aktie zou het zijn? Het gaat hier om de zeer succesvolle Moestuintjes-aktie.

Een aktie die gericht is op de kinderen maar ook de ouders raakt. Maar hoe bereik je die ouders dan? Precies…. via muziek dus.

In de commercials die Albert Heijn op de zender Nickelodeon verspreidde paste ze het effect van muziek toe dat ik hierboven beschreef. In de commercial werd de muziek van de Blues Brothers gebruikt. Muziek die kinderen niet kennen. Het nummer “Everybody needs somebody to love” stamt immers uit 1980. Maar de ouders kennen dit nummer wel en zullen dus kinderen hebben in de leeftijdsgroep die voor de moestuintjesaktie interessant is. Wanneer ouders de deun horen komt de emotionele herinnering weer boven met het plezier waardoor ze eerder geneigd zullen zijn om aan de aktie deel te nemen. Je kunt de commercial hier terugkijken. (bron: sosho.nl)

Maar nu terug naar de wereld van een MKB-bedrijf. Hoe kan jij muziek vanuit Neuromarketing inzetten? Een paar voorbeelden:

  1. Eerste positieve indruk: Wanneer mensen contact opnemen met je bedrijf komen ze wellicht terecht in een keuzemenu of is er een wachtmoment als je wordt doorverbonden. Niet iets waar je als klant direct blij van wordt. Hoe maak je zo’n moment toch zo aangenaam mogelijk? Door de muziek af te stemmen op de gemiddelde leeftijd of andere kenmerken van je klanten. Daarmee geef je hun hersenen alvast ‘plezier’ mee en dat helpt gegarandeerd. Veel beter dan: ….” kijk op onze website www.” als je het mij vraagt.
  2. Medewerkersblijheid: Nu je weet hoe belangrijk muziek is en wat de effecten ervan zijn, is het de vraag of je er al een over nagedacht hebt om dat te bieden aan je medewerkers. Immers je kan je medewerkers plezierig kunnen stemmen door hen tijdens het werk (alleen wanneer dat kan natuurlijk) te laten luisteren naar muziek. Omdat het namelijk ook zorgt voor een gevoel van vertrouwen en sociale banden. Dat deden onze voorouders namelijk al via muziek.
  3. Klant”plezier”: En wanneer je bijvoorbeeld een minder prettige behandeling ondergaat zoals bij de tandarts of een operatie moet ondergaan waarbij je niet volledig onder narcose bent, zou het voor die ervaring goed zijn als je daar muziek kunt luisteren die jij mooi vindt. Zo wordt de behandeling wellicht een stuk minder onprettig.
  4. Marketinginstrument: Precies zoals bij de Moestuintjesaktie. Maak je een reclamevideo over een product denk dan eens na welke muziek je daaronder zet. Instrumentale versies kun je daarvoor prima inzetten. Hiermee creëer je dan dezelfde positieve associatie.

Een waarschuwing! Alle Neuromarketingtechnieken moeten in de juiste context en doel worden ingezet. Anders hebben zij het juist een averechts effect met alle gevolgen van dien. In mijn volgende artikel zal ik dit laten zien aan de hand van een voorbeeld.

Muziek is maar een van de vele elementen waarbij je met Neuromarketing gebruik kunt maken van de werking van de hersenen en de invloed daarvan op je bedrijf. In mijn presentaties komen alle technieken aan bod die afgestemd zijn op de vragen en doelen van het publiek.