Hoe je brein reageert op Black Friday deals
Gepubliceerd op: 7 nov, 2021

Waarom reageert je brein zo anders op Black Friday? Is het de plezierige neurologische rush van de goede deal, ons onvermogen tot een juiste beoordeling of gewoon kuddegedrag van de bovenste plank?

  

Nog een paar weken voordat op 26 november as al het #blackfridaysale geweld weer losbarst en de gigantische kortingen je vanzelfsprekend om de oren gaan vliegen. Misschien heb je de eerste vooraankondigingen al gezien.

Niet gek want voor webwinkels en retailers is het serieuze BIG business: in 2020 was Black Friday in Nederland goed voor een half miljard omzet en meer dan 18 miljoen transacties.

Black Friday gekte

Hoe komt het dat wij zo massaal meedoen aan Black Friday, ook al zegt je verstand dat je het product niet echt nodig hebt? In mijn speciale lezing over Black Friday gaan we de diepte in, hier alvast een voorproefje.

Drie verklaringen vanuit wetenschappelijk onderzoek uit #neurowetenschappen en #neuromarketing hoe je brein wordt beïnvloedt door Black Friday.

◼️ 1. Het gloeiende gevoel van plezier:

Winkelen activeert plezier en de daarbij behorende positieve gevoelens in je brein via de Nucleus Accumbens. Natuurlijk is er ook een gebied in je brein dat zich afvraagt of die aankoop wel nodig is. Alleen wanneer er zo’n grote confrontatie met kortingen is, is dit gebied nauwelijks meer actief. Je pakt en koopt gewoon zonder je de échte noodzaak af te vragen van je aankoop.

◼️ 2. Koopjes onder ideale omstandigheden:

Black Friday zorgt voor de ideale omstandigheden die je enthousiast te maken NU te kopen. De grote kortingen, het beperkte aantal stuks en het korte tijdsbestek. Daarmee wordt je vermogen om duidelijk te beoordelen of het echt een goede deal is als het ware naar de achtergrond verdreven en wordt de verleiding om te kopen supergroot gemaakt.

◼️ 3. Het Massa-Concurrentie-gevoel:

Tijdens Black Friday is er meer concurrentie tussen kopers onderling dan normaal. Je ziet meer drukte in de fysieke winkels, veel mensen die tegelijkertijd op een product afgaan en ook online kan een “125 mensen bekijken nu deze deal”-boodschap je dat drukkende gevoel van extra concurrentie geven. Want er is groot gevaar dat als jij het nu niet neemt, de ander het wel heeft. Dat wil je niet en zorgt er dus voor dat je een product sneller koopt dan onder normale omstandigheden.

💭 Mijn vraag aan jou:
>> Wat verwacht jij dat bij jou de doorslag zou kunnen geven voor je aankoop op Black Friday? <<