In een van mijn andere artikelen sprak ik over de kracht van de Neuromarketingtechniek muziek. Muziek is namelijk als plezier voor je brein en die emotie werkt door in ons dagelijkse functioneren, maar ook in onze keuzes. Dus ook hoe je een deal krijgt.
Ik gaf je in dat artikel ook 4 toepassingen van muziek die jij in je bedrijf kan inzetten om je klanten dat plezier te gunnen. Je kunt ze hier teruglezen.
Maar je kan het ook van een andere kant bekijken.
Stel dat je leverancier bent van een bedrijf.
Hoe kan je muziek inzetten om jouw product extra in de schijnwerpers te zetten of de beslissers te overtuigen voor jouw aanbod te kiezen? Vooral als je product moeilijk te vergelijken is of als er veel concurrentie is, is muziek een beïnvloedingsinstrument die van grote toegevoegde waarde kan zijn.
Zulke kleine details zorgen voor een grote verandering, namelijk dat jouw aanbod op nummer 1 komt te staan. Of dat mensen automatisch de keuze op jouw oplossing laten vallen in plaats van een ander.
Een aantal voorbeelden van bedrijven die muziek via Neuromarketing in (kunnen) zetten om als leverancier de deal te krijgen:
- Stel je verkoopt bedrijfsfilms of promotievideo’s aan bedrijven. Bijvoorbeeld zoals Niels Dommisse van Niels Dommisse producties. Hoe kan hij al direct de juiste snaar raken?
In zijn portfolio kan Niels diverse soorten muziek opnemen bij zijn video’s waarvan hij weet dat ze bij zijn doelgroep passen of passen bij de boodschap van de video die zijn klanten aanspreekt. Zo stemt hij bij de presentatie van zijn werk bij een potentiële klant op die manier al plezierig. Een perfecte promotie dus!
Maar het kan ook dichter bij huis.
- Sommige bedrijven hebben een ruimte gemaakt om de klant een beleving te geven van hun product, denk aan een soort showroom. Dit doet bijvoorbeeld Peter van Dongen van SI Coffee Solutions met zijn koffiebevelingscentrum. Zij leveren oa. aan bedrijven in de horeca. Een plek waar je vaak muziek hoort dus dit belevingscentrum is een perfecte plek om die beleving vorm te geven?
Peter en zijn collega’s zouden vooraf of bij binnenkomst kunnen vragen welke muzieksmaak de potentiële klant of de gasten hebben. Zodat ze die op kunnen zetten als ze met de klant in gesprek zijn. Zo kan de eigenaar van de horecagelegenheid dezelfde beleving voelen als hij en zijn gasten in zijn gelegenheid zou hebben. Een ideale manier om de klant het totaalplaatje te laten ervaren.
- Een andere optie die bijvoorbeeld voor interieurarchitecten of andere bedrijven die ontwerpen maken heel geschikt is. Zoals Thijs Timmers van Timmers Architectenmuziek inzetten en een grote opdracht binnenhaalde.
Thijs mocht een aanbod doen voor het ontwerp een aantal kunstwerken in een gemeente. Ook hij zette muziek in en kreeg daarmee de opdracht. Wat deed hij heel slim? Hij koppelde namelijk in zijn voorstel met de diverse streken rondom de gemeente met een lied van een bekende Nederlandstalige artiest waar deze streken ook in voorkwamen. Zo maakte hij het verschil met zijn concurrenten en kreeg de deal.
Mijn advies aan jou:
Doe zoals Niels, Peter en Thijs en denk eens na hoe jij muziek in zou kunnen zetten als je leverancier bent. Ik vind het inspirerend om te weten hoe jij muziek zou in willen zetten bij je klant of als leverancier.