Zou jij je wachtwoord ruilen voor een chocolaatje?
Gepubliceerd op: 13 jul, 2020

Nee, toch? Onderzoek liet zien dat 48% daar wel “ja” tegen zou zeggen. Dit gebeurt via het wederkerigheidsprincipe. Zo gebruiken #hackers technieken uit mijn vakgebied #Neuromarketing om jou iets te laten doen in je eigen nadeel. Iets waar ik van gruwel. Daarom laat ik je vandaag zien hoe je er een aantal herkent EN hoe je voorkomt dat je er toch intrapt.

4 voorbeelden:


1. Een kado geven zodat je je verplicht voelt om iets terug te doen. Bv via een e-mail met een gratis coupon waarin je wordt gevraagd om een account aan te maken
2. Een tijdslimiet hanteren zodat je sneller in actie komt: je krijgt een mail waarin staat dat je account binnen 24 uur gedeactiveerd wordt als je niet op een link klinkt
3. Een vraag van iemand met een bepaalde positie waardoor je het eerder gelooft: een mail van iemand met een hoge functie die zegt dat nu iets moet doen met geld
4. Iets doen omdat de ander aardig is: een hacker die vanuit de naam van een vriend/collega een mail of app stuurt met een verzoek.

Laat je alarmbellen afgaan als:
– het verzoek/cadeau met geld te maken heeft
– het schrikeffect je direct neigt tot het ondernemen van aktie
– dit een middel is om mij tot volgzaamheid te bewegen

Bron: https://bit.ly/2ZlIa0d